Les Escoles d’Educació Especial i les famílies del seu alumnat, “indignades” amb el Govern 

Dincat critica la “falta de compromís i col·laboració” d’Educació per no escoltar les seves necessitats i demandes


Les Escoles d’Educació Especial i les famílies del seu alumnat s’han manifestat “indignades” davant la “falta de claredat, compromís i col·laboració” del Govern de la Generalitat. Dincat, federació que representa part del sector de la discapacitat intel·lectual, ha lamentat que el Departament d’Educació ha pres decisions “sense escoltar les necessitats i característiques específiques del col·lectiu”. 

Segons critica Dincat, un exemple clar d’aquesta situació és la decisió presa pel Departament d’Ensenyament i el Consorci d’Educació de Barcelona que determina que, de cara al pròxim curs, queda anul·lada la possibilitat de realitzar escola compartida. “Aquesta modalitat, que permet a un alumne assistir de forma alterna a una escola ordinària i a una escola d’educació especial, és una de les principals claus d’inclusió de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual”, mantenen des de l’entitat, tot apuntant que no es posa en dubte la decisió que atén a prevencions sanitàries, però sí que s’hagi pres “sense establir alternatives ni tenir en compte les necessitats d’aquestes escoles, els seus alumnes i els seus familiars”. 

Pel que fa a les escolaritzacions compartides, Dincat considera “incomprensible” que s’obligui a decidir als familiars a quin model d’escola hauran d’anar els seus fills i filles sense que, des del Departament, s’hagin establert instruccions clares de com es durà a terme aquesta reincorporació, amb quins espais i suports es comptarà, ni com es gestionarà per tal que aquest alumnat amb necessitats educatives especials no vegi afectat el seu desenvolupament ni aprenentatge.

“És important recordar que les persones amb discapacitat intel·lectual són un col·lectiu vulnerable davant d’un possible contagi de la Covid-19. Això, sumat a les inconcrecions del Departament, fa que les famílies sentin molta angoixa davant la possibilitat que els seus fills i filles tardin encara més temps a incorporar-se a les escoles amb garanties de seguretat”, consideren des de la federació.

En aquest sentit, també exigeix a l’administració que comenci a definir un pla concret per a les escoles d’educació especial que garanteixi el benestar d’aquests alumnes i dels seus familiars i, en cas que es retardi  la seva incorporació, busqui alternatives de suport adequades. Dincat considera “inacceptable” que l’alumnat que més necessita recuperar les seves rutines es trobi en “una situació de desemparament” que pot acabar produint un deteriorament del seu desenvolupament físic, personal i emocional.

D’altra banda, Dincat retreu a l’administració que encara no hagi donat resposta a una reivindicació que arrossega el sector des de fa anys:  la creació d’una Taula de seguiment pel desplegament de l’escola inclusiva per a treballar conjuntament amb l’objectiu de construir un futur més digne i inclusiu per a les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article