L’atenció primària de Lleida contracta sis mediadors per facilitar la comunicació intercultural

L’objectiu és reforçar el circuit assistencial sobretot a les àrees on arriben temporers per treballar a la fruita


L'atenció primària de Lleida ha contracta sis mediadors per facilitar la comunicació intercultural. Amb la incorporació d'aquests professionals es pretén reforçar el circuit d'atenció sanitària, sobretot a les àrees on la població es veu incrementada per l'arribada de temporers per treballar a la campanya de la fruita. Els professionals mediadors són el nexe d'unió entre els professionals sanitaris de l'atenció primària i els temporers, i faciliten la traducció idiomàtica i la comprensió cultural amb l'objectiu de proporcionar una millor qualitat en l'assistència sanitària al col·lectiu de temporers davant l'actual situació d'emergència sanitària per la Covid-19.

La principal tasca dels mediadors interculturals és facilitar la comunicació intercultural entre usuaris i professionals de diferents cultures. Entre les tasques més específiques que duen a terme s'inclou la de facilitar a usuaris i professionals la informació necessària per millorar la qualitat assistencial, informant els pacients sobre les normes i el funcionament del sistema sanitari, els drets i deures que tenen i difondre les recomanacions incloses en els programes sanitaris. També s'encarreguen de traduir el contingut lingüístic, assegurant una traducció correcta i adaptada a la situació, i la interpretació cultural que permeti una comunicació fluida i eficaç.

Altres tasques dels mediadors passen per realitzar el seguiment dels casos i de l'activitat de mediació; detectar situacions susceptibles de provocar conflictes i intercedir en la seva resolució; fomentar l'educació comunitària en l'àmbit de la salut, i desenvolupar en equip projectes comunitaris relacionats amb les necessitats de cada zona i població.

En l'actual situació de la Covid-19, la incorporació dels mediadors ha de facilitar a les persones immigrants la comprensió de les recomanacions de salut per evitar els contagis (com són les mesures de distanciament social, mesures d'higiene i reconeixement dels símptomes compatibles amb la malaltia) per al seu correcte compliment.

Aquests professionals també ofereixen suport a l'equip d'assistència per millorar la comunicació (tan idiomàtica com cultural) entre els professionals i el pacient immigrant per augmentar l'efectivitat de les accions d'acollida i, quan sigui necessari, la detecció i el seguiment de les patologies. Així, hauran d'entendre i conèixer els mecanismes de coordinació amb el sistema sanitari, per tal d'evitar al màxim la propagació de la Covid-19.

A la vegada, els mediadors donen suport a les persones immigrants en cas que necessitin els serveis sanitaris, i identificar aquells casos que requereixin suport social. Per tot això es fomentarà el treball conjunt amb els treballadors socials de salut, municipals i dels consells comarcals per tal de detectar necessitats d'aïllament en cas de no poder realitzar-lo correctament en el seu domicili o allotjament.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Caty Tarragona
1.

Me parece una iniciativa genial, ojalá se extienda por otros municipios, comunidades.... Eso sí, no llamen mediación a lo que es intermediación. Un mediador sólo es un mero puente de unión, no interviene tan directamente. Eso sí lo hacen los intermediadores. Y reitero, me parece genial la iniciativa y que ojalá se haga en otros municipios

  • 0
  • 0

Comenta aquest article