El SEM impulsa un nou model d’atenció emocional amb un equip de 90 psicòlegs distribuïts per Catalunya

Els serveis d’atenció psicològica s’han incrementat un 65% des que va esclatar la pandèmia


El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) posa en marxa un nou model d’atenció emocional amb un equip de psicòlegs propis distribuïts per tot Catalunya. El nou dispositiu busca donar resposta a l’augment de la demanda de suport emocional agreujat pels efectes col·laterals de la pandèmia i comptarà amb 90 professionals, que realitzaran atenció presencial i no presencial als ciutadans. A més, també realitzarà tasques d’atenció a professionals de les emergències i de la xarxa pública de salut. 

Durant el març de 2020 fins al març de 2021, el SEM va realitzar 24.868 serveis d’atenció psicològica, una xifra que suposa un increment del 65% respecte a l’any anterior. A més, en el mateix període es van fer 3.254 intervencions a professionals SEM, entre metges, infermeres, tècnics sanitaris i professionals de sales de coordinació, que també van necessitar suport emocional. 

“Amb aquest canvi de model, el SEM potencia el seu objectiu estratègic de dispensar una assistència sanitària integral que engloba la salut física i la salut mental de les persones”, afirma Andrés Cuartero, cap de l’equip de psicòlegs del SEM que lidera aquest nou projecte. Al mateix temps, el nou model té l’objectiu de posar en marxa un circuit global que inclogui estratègies enfocades a la prevenció i a la detecció precoç. 

El nou equip de psicòlegs tindrà una funció polivalent. D’una banda, prestarà atenció psicològica presencial a la ciutadania desplaçant-se fins al lloc de l’incident en situacions que comporten víctimes mortals o en casos d’abús i agressions sexuals. Per altra banda, oferirà atenció no presencial als ciutadans o professionals de la xarxa de salut pública que ho necessitin i que hi accedeixin a través dels diversos canals que Salut ha posat a la seva disposició. 

Les dones, el perfil que més demanda suport emocional 

Més del 70% de la demanda de suport psicològic a través del 061 Salut Respon va correspondre a dones, de les quals més d’una tercera part tenen entre 41 i 55 anys i una quarta part entre 26 i 40 anys. 

En total, més del 67% de la demanda correspon a persones que tenen antecedents de salut mental. Un 37% que acudeixen a aquest servei pateixen simptomatologia ansiosa i un 15% simptomatologia depressiva. Les atencions no presencials fetes per psicòlegs a través del 061 Salut Respon van arribar a registrar pics de més de 6.400 trucades mensuals. 

Suport a través de les noves tecnologies

L’equip de psicòlegs del SEM també dona suport emocional i psicològic telefònic a totes aquelles persones que ho requereixen després d’haver fet el test d’avaluació de l’aplicació web, ‘GestioEmocional.cat’. Quan s’utilitza l’eina digital es pot accedir a l’avaluació de l’estat emocional, eines per a la millora dels símptomes i recursos. El test d’avaluació està adaptat a diferents edats i segons les respostes, l’aplicació identifica si podrien necessitar suport d’un professional. 

Des de la seva posada en marxa, l’abril del 2020, l’aplicació web ha pogut identificar gairebé 80.000 persones que requerien ajuda psicològica urgent. Actualment, l’aplicació té una mitjana de 1.500 usuaris al dia i en total s’han fet més de 170.000 testos per avaluar l’estat emocional i les eines de suport s’han utilitzat més de 140.000 vegades. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article