Clam Educatiu demana prioritzar l’educació inclusiva a la negociació dels pressupostos

El col·lectiu considera que el decret que regula la inclusió de tot l’alumnat és impossible de desplegar amb els recursos actuals


Clam Educatiu demana prioritzar l’educació inclusiva en la negociació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya. El col·lectiu de docents i altres professionals de l’educació, recorda que el decret aprovat el 2017, que havia de servir per garantir l’atenció educativa de tot l’alumnat en igualtat de condicions, “corre el risc de quedar limitat a una simple declaració d’intencions, ja que és impossible desplegar-lo a la pràctica amb els recursos de què disposen els centres”. Per aquest motiu, el col·lectiu reclama més inversió pública i més suports específics per a l’alumnat amb necessitats de suport educatiu, com exigeixen també els sindicats que han convocat vaga els dies 25 i 26 de gener.

“A Catalunya, el decret 150/2017, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu va suposar un pas endavant de gegant, apostant per escolaritzar el màxim d’infants a l’escola ordinària amb el suport de diferents tipus de mesures segons quines siguin les necessitats d’aprenentatge de cada alumne. Però la realitat és que el sistema encara és lluny de ser inclusiu”, apunten des de Clam Educatiu. El col·lectiu ressalta sobretot la complexitat d’haver de gestionar aules amb 25 o 30 alumnes, molts dels quals requereixen un acompanyament gairebé individualitzat de forma continuada.

Per aquest motiu, des de Clam Educatiu exigeixen incrementar les hores dels professionals de suport a l’aula de forma urgent, així com implementar canvis organitzatius i metodològics per atendre millor tot l’alumnat. A més, subratllen que és necessari canviar la mirada de la comunitat educativa sobre l’alumnat, ja que l’educació inclusiva no només afecta l’alumnat amb necessitats educatives especials, sinó a tothom que pot requerir acompanyament i suport en moments determinats. Altres mesures que remarquen com a necessàries són la millora de la formació dels docents, l’increment dels recursos destinats a salut mental, la incorporació de nous perfils professionals (psicòlogues, educadores socials, etc.), acabar amb la segregació escolar, incrementar les hores de disponibilitat dels equips d’assessorament i orientació psicopedagògica i abaixar les ràtios, entre altres.

Per fer-ho, el col·lectiu considera que s’hauria d’incrementar la inversió en educació inclusiva al Departament d’Educació. Tot i que asseguren que són conscients que “no n’hi ha prou amb invertir més recursos”, sí que ressalten que aquest és “un factor totalment imprescindible” per avançar cap a una educació més inclusiva, el qual hauria d’anar acompanyat també de la implicació coordinada dels departaments d’Educació, Salut i Drets Socials, així com d’altres administracions públiques, locals i estatals.

La vaga de docents pren forma

Sobre la vaga de professionals de l’educació pública que hi ha convocada pels dies 25 i 26 de gener, Clam Educatiu valora positivament la feina que estan fent els sindicats. Tot i això, encara que estan d’acord amb el fet que “unes bones condicions laborals són condició necessària per a la qualitat educativa”, també assenyalen que no és suficient només amb això i ressalten la seva discrepància amb algunes de les reivindicacions de caràcter pedagògic i de polítiques educatives que han fet els sindicats. En aquest sentit, subratllen que estan d’acord amb l’estabilització del personal interí, però insisteixen que “són imprescindibles garanties en aquest procés” i demanen que es tingui en compte també les competències docents, no només l’antiguitat.

A més, des del col·lectiu asseguren que no estan d’acord amb la demanda sindical de retirar el decret de plantilles, així com tampoc consideren que el nou currículum posi en perill la transmissió dels coneixements ni incrementi la desigualtat. Finalment, des de Clam Educatiu remarquen la necessitat de garantir l’estabilitat dels equips docents per cuidar els projectes pedagògics, un fet que consideren que no és possible amb l’actual procés de concurs de trasllats, així com insisteixen en la necessitat de donar més suports addicionals i específics a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

Per altra banda, aquest diumenge la CGT ha decidit participat també en la convocatòria de vaga de professionals de l’educació pública dels dies 25 i 26 de gener, unint-se d’aquesta manera a USTEC-STEs i La Intersindical. “Des del Govern, sol s’ha mostrat la seva inoperància negociadora i una nul·la voluntat per tal de revertir algunes de les retallades que fa anys estan implementant i que els sindicats fa temps que estem denunciant”, apunten des del sindicat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article