Les llistes d’espera dels serveis sanitaris ja van empitjorar abans de la pandèmia

L’informe de la Sindicatura de Comptes insta a fer un pla per reduir aquests retards i no sobrepassar els terminis de garantia i de referència


La Sindicatura de Comptes ha fet públic l’informe sobre les llistes d’espera dels serveis sanitaris del 2019 i ha conclòs que aquestes ja van empitjorar respecte al 2018, abans de la pandèmia, perquè va augmentar el temps mitjà d’espera dels pacients atesos, el nombre dels pacients pendents de ser atesos a final d’any i el temps mitjà d’espera d’aquests pacients. La Sindicatura fa deu recomanacions, entre elles la conveniència d’elaborar un pla d’actuació per disminuir els temps d’espera i no sobrepassar els terminis de garantia i els terminis de referència.

El temps mitjà d’espera dels pacients intervinguts el 2019 va ser de 134 dies; de 45 dies per als pacients que necessitaven una prova diagnòstica i de 59 dies per a les consultes externes. A finals del 2019, aquestes xifres van pujar a 155, 84 i 205 dies, respectivament.

Segons l’informe de la Sindicatura, a més, l’any 2019, el 22,6% dels pacients de la llista d’espera garantida i el 24,1% dels pacients de la llista d’espera amb termini de referència van ser intervinguts o atesos fora dels terminis de garantia o de referència que estableix la normativa. A final del 2019, el 5,5% dels pacients pendents d’una intervenció garantida i el 53,1% dels pacients pendents d’una prestació sanitària amb termini de referència havien excedit els terminis.

La Sindicatura no ha pogut verificar el procediment establert pel CatSalut perquè els pacients poguessin exercir el dret a ser intervinguts quirúrgicament un cop transcorregut el termini màxim d’accés a les prestacions sanitàries garantides, ja que el CatSalut desconeix els pacients que van utilitzar aquest dret. Tot i això, la Sindicatura constata que la gestió realitzada pel CatSalut no va propiciar que els ciutadans l’exercissin.

L’informe també alerta que el CatSalut “no va tenir cura suficient de la fiabilitat i qualitat de les dades del registre d’espera”, ja que des de l’any 2018 no verificava que les dades de les llistes d’espera (dates d’entrada i sortides del registre, prioritat assignada, motius de baixa) coincidissin amb les dades reals i s’adeqüessin al que estableix la normativa.

A més, remarca que el CatSalut no va publicar en la seva web tota la informació que estableix la normativa dels pacients inclosos en llistes d’espera, i constata discrepàncies significatives entre les dades publicades i les de l’informe, facilitades pel CatSalut a la Sindicatura a partir del sistema d’informació de les llistes d’espera, en els terminis mitjans d’espera dels pacients pendents de ser atesos en una primera consulta externa d’atenció especialitzada.

Deu recomanacions

Per tot això, la Sindicatura de Comptes, com a òrgan fiscalitzador del sector públic de Catalunya, fa deu recomanacions per millorar l’accessibilitat a les prestacions sanitàries, millorar la qualitat de les dades del registre d’espera i aconseguir més transparència en la informació sobre l’accessibilitat.

Així, a més d’un pla per reduir les llistes d’espera, la Sindicatura també recomana modificar la normativa per fer extensiva la garantia de terminis màxims a totes les intervencions quirúrgiques, primeres proves diagnòstiques i consultes externes d’atenció especialitzada, i perquè sigui el CatSalut qui, d’ofici, iniciï els tràmits perquè els pacients siguin intervinguts sense més demora, un cop exhaurit el termini garantit del temps d’espera.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article