Famílies d’alumnes amb sordesa demanen a Educació que s’apliquin mesures d’accessibilitat als centres educatius 

L’ACAPPS defensa que el bucle magnètic, les emissores FM i la subtitulació són necessaris per poder seguir el curs en igualtat


Les famílies de l’alumnat amb sordesa de l’Associació Catalana de Famílies i Persones amb Sordesa (ACAPPS) reclamen que aquest curs es despleguin les mesures d’accessibilitat que necessiten els més de 2.000 alumnes escolaritzats en modalitat oral a les escoles catalanes. El bucle magnètic, les emissores FM i la subtitulació són recursos que els alumnes sords necessiten per poder seguir el curs adequadament. Tecnologies que, segons l’ACAPPS, ja existeixen, però les escoles i instituts encara no han aplicat. Segons l’entitat, aquestes mesures beneficien el 93% de l’alumnat amb sordesa que es comunica en llengua oral. 

L’ACAPPS, que forma part de la Taula per a un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI) impulsada pel govern català, demana a Educació que aquest sigui el curs en què es doti les escoles i instituts de la tecnologia necessària perquè els alumnes amb sordesa vegin atès el seu dret a una educació en igualtat de condicions. Sense aquesta tecnologia, el seguiment de les classes per part d’aquests alumnes es dificulta molt. “Entre el soroll propi i ambiental de les aules i el constant moviment del professorat, és complicat que l’alumnat amb sordesa pugui llegir els llavis del docent i rebre el so amb nitidesa al seu audiòfon o implant coclear. És a dir, no poden seguir una classe amb normalitat i per fer-ho, s’han d’esforçar molt, concentrar l’atenció a cada moment i això, al final de la jornada, provoca molta fatiga i fins i tot ansietat o desànim en sentir que no arriben”, explica l’Àngels Videla, mare d’un alumne amb sordesa i presidenta de l’associació ACAPPS. 

Les famílies demanen que els centres educatius compten amb bucles magnètics i emissores FM, tecnologies que permeten que les explicacions del docent arribin directa i nítidament a l’audiòfon o implant coclear de l’alumnat amb sordesa i així aquest pugui seguir molt millor la classe sense perdre’s informació. 

Una altra de les mesures que l’ACAPPS considera indispensable a garantir són les eines de subtitulació en català, valorant la seva qualitat i aplicació pràctica per als continguts curriculars. L’entitat demana a Educació que tingui en compte aquesta mesura d’accessibilitat en els continguts audiovisuals educatius de la nova plataforma que el departament crearà amb 3cat.  

L’entitat també incideix en la importància que els docents prenguin més consciència de com fer una classe dirigida a una aula amb alumnat amb sordesa. Des de l’ACAPPS aposten per un pla de formació específic per al personal docent i logopedes en sordesa i l’aplicació de suports accessibles a la comunicació. D’altra banda, l’entitat valora positivament el treball col·laboratiu entre els centres educatius i els equips dels centres de recursos per a l’alumnat amb dificultats auditives i del llenguatge (CREDA), els quals Educació reforçarà aquest curs. 

“Les famílies tenim  molt clar que un sistema educatiu inclusiu ha de garantir les mesures d’accessibilitat que donin resposta a les necessitats específiques de l’alumnat per garantir que puguin estudiar amb autonomia i normalitat”, defenen des d’ACAPPS. “Les solucions hi són i el que cal és que les escoles, instituts i universitats, les apliquin”, afegeixen. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article