El Consell Escolar inicia un procés participatiu per regular l’ús del mòbil als centres educatius

Educació publicarà un marc legislatiu elaborat a partir d’un informe del CEC al qual els centres es podran acollir


El Consell Escolar i el Departament d’Educació han iniciat un procés participatiu que té com a objectiu regular l’ús del telèfon mòbil en els centres educatius. Durant el mes de novembre es faran debats als consells escolars territorials i a 18 centres educatius, així com sessions específiques amb famílies i alumnes. Amb les recomanacions recollides i altres prèviament ja treballades, es redactarà un informe que Educació prendrà com a referència per crear un marc legislatiu que publicarà al mes de gener de 2024. Al final d’aquest procés, el departament instarà als centres a què indiquin com regularan l’ús dels mòbils a les normes de funcionament a partir dels criteris del marc. 

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) conduirà el procés participatiu, en el qual establirà el debat a partir de vuit propostes i dos exemples pràctics de regulació que s’han portat a terme amb la implicació dels alumnes i famílies. Es mantindrà una sessió de treball amb representants de l’àmbit de la pediatria i associacions de famílies i s’han organitzat també jornades de debat amb alumnes. Paral·lelament, es comptarà amb la veu dels directors dels centres a través de la Junta de Direccions.

Les sessions de debat comencen aquest dijous 9 de novembre i finalitzaran el 22 del mateix mes. A partir d’aquesta data, es farà un recull de les propostes i, conjuntament amb les recomanacions de treballs previs fets pel CEC i experts de l’àmbit de la salut, es redactarà un informe que s’entregarà a Educació al mes de desembre. 

A partir d’aquest informe, el departament establirà uns criteris marc que traslladarà als centres educatius durant les primeres setmanes del 2024. Durant els mesos següents, els centres podran impulsar aquests debats entre la seva comunitat educativa i, posteriorment, regular l’ús del mòbil d’acord amb el marc. El departament assegura que acompanyarà als centres en aquest procés. 

“Hem optat per fer aquest procediment de manera pedagògica perquè creiem que així es crea complicitat amb la comunitat educativa i s’aporten elements de reflexió útils a l’hora de definir aquest marc”, ha assegurat el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata. “Creiem que la regulació dels mòbils ha de tenir caràcter educatiu, és molt important que hi hagi debat en el consell escolar de cada centre, que els alumnes siguin escoltats, que les famílies també participen”, ha afegit.

Respecte a la iniciativa promoguda per milers de familiars d’infants i adolescents per endarrerir l’ús del telèfon mòbil als 16 anys, Garcia Plata ha assegurat que des del Departament d’Educació avaluen positivament els reclams de les famílies. “Felicitem el debat d’Adolescència lliure de mòbil. Els riscos de l’abús del telèfon mòbil no són només dins de l’àmbit escolar, sinó que també els trobem fora”, ha afirmat.

La majoria dels centres ja regulen l’ús del mòbil

El 37% dels centres educatius ja tenen prohibit l’ús de dispositius mòbils a l’aula. El 44% no permet l’ús del mòbil al centre i el 26% prohibeix entrar l’aparell al recinte. El 53% dels centres afirmen que ja tenen regulat l’ús del mòbil a les Normes d’Organització i Funcionament del centre (NOFC) d’alguna manera. Són dades recollides pel propi Departament d’Educació i el ministeri en una enquesta realitzada durant el primer semestre a les escoles i instituts públics i concertats de Catalunya. 

El departament ha assegurat que els centres educatius que ja tenen algun tipus de regulació es podran adequar al marc general, si ho consideren necessari. L’objectiu del departament és que per al curs 2024-2025 la regulació de l’ús del telèfon mòbil als centres educatius estigui establida i homogeneïtzada.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article