El grup d’experts per millorar l’educació comença a caminar: algunes propostes s’aplicaran ja el curs vinent

Es volen trobar mesures “viables” i “de consens” perquè tinguin “continuïtat”


El grup impulsor de millores educatives, format per 18 experts representants de la comunitat educativa i de l’àmbit acadèmic, s’ha reunit per primera vegada aquest dimecres a la tarda, amb l’objectiu de concretar propostes que “puguin tenir un impacte en els resultats educatius”.

Així ho ha explicat el coordinador del grup, Jesús Vinyes, abans de reunir-se amb els altres experts de la comissió, creada després dels mals resultats de Catalunya en el darrer informe PISA.

El grup buscarà mesures curriculars i en altres àmbits, que siguin “viables” i “de consens” perquè tinguin “continuïtat”. Vinyes ha destacat que han fixat terminis curts de treball perquè algunes propostes es puguin aplicar a partir del curs que ve.

En una atenció als mitjans de comunicació abans de la primera reunió del grup d’experts, Vinyes ha explicat que prioritzaran propostes que puguin tenir un impacte en els resultats educatius i que siguin viables.

El coordinador del grup ha avançat que les mesures estaran relacionades amb el currículum educatiu per aconseguir millorar la comprensió lectora dels alumnes, el coneixement en matemàtiques i en ciències —les tres competències avaluades a les proves PISA—.

Amb tot, no seran mesures exclusivament curriculars i n’hi podrà haver d’altres àmbits. “Els informes PISA ens diuen moltes més coses, com que el nivell socioeconòmic és determinant en els resultats. L’acollida dels alumnes és fonamental”, ha afirmat Vinyes, que ha continuat: “Catalunya és un país d’acollida i el sistema educatiu és l’aterratge de molts nens i nenes. Necessitem que tinguin un bon suport”.

Vinyes ha indicat que quan parlen de mesures “viables” també es refereixen a la seva viabilitat econòmica i, en aquest sentit, ha assenyalat que tenen el compromís del Govern de fer un “esforç pressupostari”. El coordinador del grup ha recalcat que aquest compromís és “important” perquè els “permet fer propostes pensant que es podran aplicar el setembre del 2024”.

També ha explicat que es reuniran sovint i que, de fet, els docents que formen part del grup tindran substituts perquè puguin treballar “intensament”. La previsió és que el febrer la comissió presenti unes primeres conclusions al Parlament, perquè puguin ser contrastades amb els grups polítics i amb l’aportació de “grups específics d’alumnat, docents, experts d’universitats i professionals de l’educació”, ha dit Vinyes.  

L’objectiu és que les mesures que sorgeixin d’aquest grup siguin “de consens”. “Com a comissió ens interessa que les propostes tinguin viabilitat de governança i això només és possible amb continuïtat; és a dir, sigui qui sigui qui gestioni l’administració educativa que pugui continuar aquestes mesures”, ha apuntat.  

Vinyes, que també és el president del Consell Escolar de Catalunya (CEC), ha remarcat que el grup d’experts és “molt plural” i format per persones que “han estat a l’aula”. “L’expertesa ve per dos elements: l’experiència directa i la reflexió sobre la pràctica. Aquesta gent té experiència directa i reflexiona sobre la pràctica”, ha subratllat.

A l’inici de la primera reunió, que ha tingut lloc a la seu del Departament d’Educació, hi ha participat la consellera, Anna Simó; la secretària general, Patrícia Gomà, i el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata. A partir d’ara i fins que es presentin les propostes, el grup treballarà pel seu compte i amb discreció.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article