El repte d’educar en el pensament crític, protagonista dels premis Marta Mata 2018

El docent de secundària Jordi Domènech i la il·lustradora Carme Solé Vendrell, entre els guardonats

El pensament crític i l’educació com a eina de transformació han estat protagonistes de l'acte de lliurament dels 16ens Guardons i del 38è Premi Marta Mata de Pedagogia, que han tingut lloc dimarts 27 de novembre.

L’acte ha començat amb la benvinguda per part de Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, qui ha recordat les circumstàncies excepcionals en les quals es va dur a terme l’entrega dels premis l’any 2017, així com la importància d’educar els més joves per pensar autònomament per evitar conflictes d’aquesta mena. Martí ha recordat el reconeixement de la Medalla d’Or del Parlament de Catalunya, atorgada enguany a l’Associació de Mestres Rosa Sensat, com a gest cap a “tots els mestres que treballen per fer una escola pública i de qualitat per a tots els infants”.

El 38è premi Marta Mata de Pedagogia d’enguany ha estat atorgat a Jordi Domènech, docent de secundària, qui ha presentat el manuscrit Indagación, ABP i Controversias. Apuntes para la Competencia Científica. Antoni Poch, com a membre del jurat del Premi, ha assenyalat la varietat temàtica i geogràfica de les obres presentades al Premi de Pedagogia i ha recordat que “la ciència ens enlluerna cada dia amb una tecnologia espectacular”, però cal que “la funció humanitzadora de l’escola promogui la capacitat crítica dels infants i joves per distingir-ne els clarobscurs”.

Domènech, guardonat en la 38a edició del premi, ha dirigit el seu discurs als docents que empenyen el canvi i s’enfronten diàriament a les contradiccions de la professió, els quals vol “que se sentin reivindicats en aquest premi”. El guardonat ha expressat que es troba “feliç de viure aquest moment en què l’ofici vibra”.

El Projecte de Formació i Circ Social de l’Ateneu Popular 9 Barris ha rebut el Guardó Marta Mata en modalitat col·lectiva. En Juan López, “Juanillo”, ha recollit el guardó en representació del “gran equip de persones que amb entrega i perseverança han aconseguit que l’Escola de circ hagi arribat als 20 anys”.

Durant el seu parlament, ha recordat els inicis de l’escola, en plens anys 80 a una antiga planta asfàltica, quan el barri estava en plena construcció. López ha destacat la importància del component social en el projecte, que es concep com a espai de convivència i participació, reivindicant que “la cultura i l’educació han d’anar de la mà.” En aquest sentit, ha destacat que cal “deixar de pensar en escoles i instituts com a espais tancats i obrir-los per a que esdevinguin espais culturals per educar en el pensament crític”

El Guardó Marta Mata en modalitat individual s’ha entregat a Carme Solé Vendrell, qui ha recordat el gran referent que va ser Marta Mata per ella i per tota una generació de professionals de l’educació i la cultura. Quan va començar a il·lustrar fa 50 anys, ha relatat Solé Vendrell, en ple auge dels moviments de renovació pedagògica, va poder treballar amb ella, fet que atorga un valor especial a aquest reconeixement.

Joffre Villanueva, Assessor d'Educació, Infància i Joventut de l’Ajuntament de Barcelona, ha destacat en el seu parlament el rigor i la independència de criteri a l’hora de decidir a qui s’atorguen els premis i la gran qualitat dels treballs que s’hi han presentat. Ha dedicat, a més, unes paraules de felicitació a la Mª Teresa Codina, assistent a la cerimònia, pel Doctorat Honoris Causa que ha decidit entregar-li la Universitat de Vic. Villanueva ha reprès el debat sobre com formar en el pensament crític en l’actualitat: “com eduquem en un pensament autònom sense caure en el fatalisme i la por?”

Per la seva banda, Jordi Plana, Gerent dels Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona, ha assenyalat els posicionaments trencadors dels guardonats i la necessitat de parlar de política des de l’educació, entenent que “el centre de la política és la gestió del bé comú”. “Transformar les coses demana fer-nos preguntes, interpel·lar-nos a nosaltres mateixos, per oferir millors oportunitats educatives als joves i als no tan joves.” Per tancar, ha rescatat una cita de Marta Mata, on la pedagoga sentenciava que “una bona escola només s’aconseguirà amb una bona política educativa en democràcia”, i ha destacat que aquests valors es troben en l’actualitat en risc.

Mar Camacho, Directora general d’Educació Infantil i Primària de la Generalitat de Catalunya, ha recordat que el país està en un encreuament com el que va enfrontar Marta Mata, i que un aspecte fonamental per superar aquest repte és la formació dels i les mestres del país. “Els centres educatius han de fer un profund canvi, que és el que la societat ens demana”, ha destacat Camacho.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article