L'aliança Educació 360 busca 30 centres per incorporar-los al seu model transversal

En un any 120 ajuntaments, centres educatius i entitats se sumen al projecte que pretén que l'aprenentatge vagi més enllà de l'escola


Fins a 40 projectes s’han impulsat durant el primer any de vida del projecte Educació 360, la iniciativa educativa, social i política que vol impulsar un canvi profund en el model educatiu. L'objectiu per aquest 2019 és seleccionar 30 centres educatius als quals se'ls donarà acompanyament i mentoria per poder optimitzar les seves pràctiques i connectar-se amb els recursos de l'entorn.

Com promoure les propostes educatives dels adolescents, en horari de tarda, com construir una oferta coordinada d’extraescolars per a tothom a un municipi o com connectar educació, cultura i comunitat són alguns dels temes que s’han treballat als darrers mesos  a diferents poblacions catalanes. És a dir, la iniciativa planteja  integrar els aprenentatges i l’educació que es produeixen en tots els temps i espais de la vida de les persones, connectant l’escola, famílies i tots els recursos i actius de la comunitat.

Els alumnes tenen 175 dies lectius cada any, menys de la meitat dels dies que té l'any. Els de Secundària acaben les classes al migdia i per tant, tenen les tardes lliures. Els més petits, també tenen temps lliure a les escoles, com és el temps del migdia. Per tant, el temps lectiu és molt petit en comparació al temps global de què disposa un estudiant i a partir d'aquí, sorgeix la reflexió de l'aliança Educació 360 , que vol potenciar l'estratègia transversal al voltant de l'educació que obliga a tots els agents a participar en aquesta “causa comuna”.

Reduir l’abandonament prematur dels estudis

Així ho explica el director Carles Barba, que reconeix que les diferents iniciatives s'han de dissenyar des del propi entorn, fent èmfasi a les referències i necessitats de l'entorn, però que d'uns exemples, se'n poden desenvolupar molts de nou amb la finalitat de millorar els resultats educatius dels joves catalans i també reduir-ne, entre d'altres, l'abandonament prematur dels estudis reglats. Alhora, busca donar oportunitats més equitatives a tots els escolars i combatre la desigualtat que es fa encara més evident en el temps d'oci i lleure.

L'objectiu, doncs, és seleccionar 30 centres educatius als quals se'ls donarà acompanyament i mentoria per poder optimitzar les seves pràctiques i connectar-se amb els recursos de l'entorn. D'aquesta manera, l'aliança vol començar a tenir evidències i bones pràctiques que es puguin anar aplicant a diferents municipis per potenciar el treball comunitari al voltant de l'educació d'infants i joves.

Per Barba, el principal escull de la iniciativa és el canvi de “xip mental” de tots, que permeti trencar la lògica que l'educació es dona només a l'escola, i a la vegada, potenciar que sigui la política pública qui pugui donar-hi també la resposta. Per Barba, és una qüestió que s'està donant arreu del món i, de fet, en la jornada celebrada aquest dimecres, s'han pogut escoltar experiències d'altres ciutats, com Chicago.

Educació 360 va néixer el gener de 2018 impulsada per la Fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. El gruix dels primers projectes se centren a la demarcació de Barcelona, però els seus impulsors volen arribar arreu del territori.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article