Històricament, les accions en el camp social s'han centrat en les mancances o necessitats de les persones. Termes com "intervenció" o "assistència" han tecnificat la relació educativa convertint-la en una transacció o operació de durada determinada en la qual el subjecte esdevé passiu, pel que massa sovint, és el professional qui acaba decidint què és el millor per a la persona, basant-se en protocols establerts que generalment s'han dissenyat des de concepcions paternalistes i/o capacitistes, apartant l'essència mateixa d'aquell que serà intervingut.
Afortunadament, en els darrers anys, l'enfocament basat en l'acompanyament irromp amb força a tots els àmbits socials. Es tracta de pensar a la persona des de les seves capacitats i potencialitats, i no des d'allò que els manca, trencant amb la tirania de la nominació sorgida dels diagnòstics i les etiquetes. Adjectius que comporten l'estigmatització de les persones i que acaben modificant les identitats, enquistant-les en parcel·les excloents de les quals difícilment es pot escapar.
Acompanyar, ens obliga a contemplar a l'altre en tota la seva plenitud per descobrir la seva essència única i irrepetible sorgida de la pluridimensionalitat humana i té molt a veure amb els rostres, amb la pell, el tacte i els sentits. Acompanyar és saber estar en silenci, és escoltar el que es diu i el que no es diu, és saber llegir entre línies, és acollir, és sentir, és no jutjar, no culpar però tampoc compadir, és arriscar-se i donar l'opció d'arriscar-se, és donar-se la mà i caminar, córrer, cridar, caure i tornar-se a aixecar. Acompanyar és simplement reconèixer a l'altre malgrat tot, perquè prengui consciència de si mateix i aprengui a trobar les eines necessàries per a desenvolupar-se.
L'enfocament basat en l'acompanyament, doncs, es desfà de relacions educatives controladores, normalitzadores i anestesiants; concep al subjecte com a membre de ple dret al qual se'l convida a agafar les regnes de la seva vida per a decidir per si mateix, amb tota la responsabilitat que això comporta. Acompanyar, doncs, ens permet deixar de ser tecnòcrata per a implicar-nos i deixar-nos dur en la mateixa relació educativa, transformant-nos al mateix temps que aquell a qui acompanyem. Perquè acompanyar és quelcom en moviment. Implica un destí, i per tant, un camí o procés que en cap cas es recorre en solitari.
Acompanyar es tracta d'una acció bidireccional. És presenciar la vida amb l'altre i sentir amb l'altre, pel que el procés no serà mai asèptic. Ens evocarà a experiències passades que remouran velles ferides, però des de les quals es refermarà el vincle i ens permetrà projectar i il·lusionar-nos amb qui tenim al costat.
Molts dels professionals del camp social ens hi dediquem, precisament perquè gràcies a l'acompanyament d'altres persones, potser fins i tot d'una manera tàcita, hem aconseguit recórrer camins tortuosos. Una mà ferma que ens va fer aixecar quan sentíem que tot estava perdut, una paraula a temps d'aquell que sempre va creure en nosaltres. Veure el nostre propi potencial reflectit als ulls de l'altre és el que ens va "salvar", el que ens va empentar endavant i el que ens continua encoratjant.
Ara estem preparats per ser nosaltres els que volem ser aquell acompanyant, perquè sabem què és estar cansat i perdut i ens impliquem i ens arremanguem, perquè la vocació ens neix de dins, del propi patiment, de la mateixa ràbia convertida en passió i agafem el dolor de l'altre i el girem com un mitjó i li mostrem que el dolor és sentir, i sentir es potencia i el farà aconseguir reptes que ni s'havia imaginat, que només ha de trobar les eines necessàries per fer-ho i prendre consciència que només ell ha de prendre les decisions que afectaran la seva pròpia vida.
Acompanyar, doncs, és una tasca artesana, que es cou a foc lent, que es fa amb les mans i extreu el millor d'allò que cal polir. És art, i com a tal ens exigeix entregar-nos. Es tracta d'abaixar la guàrdia, de permetre'ns somiar, de no donar res per fet. És possibilitat, són infinits, controvèrsies, qüestionaments, és, en definitiva, qualsevol cosa que ens puguem imaginar.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari