La Responsabilitat Social Corporativa en el centre de l’estratègia de negoci

La Responsabilitat Social Corporativa ha cobrat en els últims anys una especial rellevància. Els professionals de la RSC/ Sostenibilitat hem viscut una evolució apassionant, no sols en les funcions que execim, sinó també en el canvi de percepció que la resta de grups d'interès tenen sobre els nostres rols en l'organització, tant de la part externa, com accionistes, proveïdors o clients, com en la interna, els nostres propis companys. 

En un inici les empreses van començar organitzant activitats de voluntariat amb l'objectiu d'incrementar el engagement dels equips. A poc a poc, van anar guanyant visibilitat amb programes d'ocupabilitat dirigits a col·lectius en situació d'exclusió o extrema vulnerabilitat. Totes aquestes iniciatives van millorar el posicionament intern perquè van aconseguir vincular els projectes de responsabilitat social amb els objectius de negoci.

A principis del segle XXI, la professionalització de la sostenibilitat en l'empresa va fer un tomb transformador clau per a entendre la RSC tal com la concebem avui dia. La crisi econòmica del 2008 i els escàndols per corrupció que proliferaven en els mitjans de comunicació van desembocar en una profunda crisi de confiança de la institució pública i privada.

Crisi que va propiciar un punt d'inflexió en la RSC, ja que li va permetre reposicionar-se i passar de tenir una funció poc visible a guanyar un protagonisme clau en la presa de decisions. Les empreses han entès que no són alienes a la realitat social i que la manera de relacionar-se amb el seu entorn i els seus cercles d'interès té una repercussió directa amb el seu compte de resultats. La sostenibilitat s'ha independitzat i integrat en l'estratègia de negoci de l'empresa desvinculant-se dels departaments de Recursos Humans i/o Màrqueting, on tradicionalment estava emmarcada la Responsabilitat Social Corporativa. “

Els departaments de Responsabilitat Social Corporativa s'han professionalitzat amb una estructura organitzativa i pressupostos propis i tenen una línia de report directe amb la Direcció General o amb les àrees d'Auditoria interna o Compliance. Des de desembre 2018, totes les empreses amb més de 250 empleats van ser regulades per la llei orgànica 11/2018, i obligades a presentar detall de la seva memòria anual no financera a fi de tenir una bona governança i una millor transparència.

Sembla evident, per tant, que davant aquest nou escenari les empreses estiguin redefinint el seu purpose i desenvolupant polítiques a través d'estratègies de gestió responsable transversals per a obtenir objectius més ambiciosos que redundin no sols en els seus comptes de resultats sinó també en benefici per a la societat.

La crisi sanitària econòmica i social de la Covid-19 ha provocat un impacte de gran magnitud en tots els models de negoci, però moltes empreses que han entès aquesta nova realitat van saber reaccionar a temps i van ser capaces de mobilitzar recursos i talent per canalitzar les seves ajudes a través de les àrees de Responsabilitat Social Corporativa, posant els seus actius al servei de la salut i mentre l'economia del país es paralitzava pel cessament de l'activitat no essencial, van saber ser més actives i col·laboratives que mai.

Sembla que la crisi de la Covid-19 tindrà un important impacte sobre la funció de RSC/Sostenibilitat i que això provocarà canvis permanents en les organitzacions. La sostenibilitat, la salut, l'impacte social ( medi ambient) i la digitalització i en  definitiva poder aconseguir els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible impostos per l'Agenda 2030 de Nacions Unides continuen estant en primera línia d'actualitat. En el context actual i de futur, els departaments de RSE compliran una funció estratègica per a ajudar les organitzacions a sortir de la complicada situació que ens ve damunt i de la qual, segurament, sortirem més fortes si els situem en l'ADN de les organitzacions.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article