FOMO, síndrome de les xarxes socials


La síndrome FOMO (anomenada així per les sigles en anglès de fear of missing out) es relaciona amb la necessitat d’estar constantment connectat a les xarxes socials i la sensació de por en pensar que t’estàs perdent l’última hora de les publicacions dels comptes que segueixes. El terme FOMO apareix sobre la dècada del 2010.

Amb l’aparició de nous costums socials i sistemes de comunicació, han aflorat problemes d’adaptabilitat social, fòbies o malalties psicològiques. Des de fa uns anys, la creació d’aparadors digitals (TikTok, Facebook, Instagram...) ha canviat vertiginosament la manera de socialitzar-nos i presentar-nos davant del món. Les finestres de les xarxes són tan àmplies com nosaltres vulguem i és tan fàcil com fer-li clic per seguir la vida d’algú i estar constantment actualitzat sobre les seves activitats.

La síndrome FOMO és una patologia psicològica localitzada majoritàriament entre els joves de 16 a 24 anys, sent les noies el col·lectiu més afectat. Les característiques principals que presenta la persona són la tristesa, la solitud, la necessitat d’aïllament, estrès i baixa confiança en si mateix, i poden acabar en una depressió.

Amb la quotidianitat tecnològica d’exposar la teva existència davant del món, sorgeix la urgència de viure experiències fabuloses per publicar-les i rebre milers de “m’agrada” per ser admirat pels teus seguidors. Però en contrapartida hi ha l’observador que es dedica a seguir aquests comptes, on sol aparèixer tot meravellós i genera la urgència d’estar contínuament connectat. Això produeix una sobreexposició a les xarxes i fa que l’individu presenti ansietat i causi una forta addicció a seguir el que publiquen els altres.

Aquesta dependència per les xarxes a la nostra societat i la por de sentir-se exclosos genera inseguretats, de fet, aquesta particularitat sempre ha existit dins de les comunitats. Tenim una tendència innata a voler ser valorats i acceptats pels diferents col·lectius que ens envolten (família, amics, companys de feina...) i això ens fa més competitius. Però en arribar l’era de les xarxes socials aquesta peculiaritat sociològica s’ha agreujat; actualment sembla que l’estima i l’admiració es mesura pels “m’agrada”.

L’escenari tecnològic presenta contínuament individus fent activitats i experiències amb què podem interactuar instantàniament. El problema apareix quan no podem abastar tota aquesta informació i apareix la sensació que ens estem perdent publicacions actuals. Una actualitat, per part dels influencers, idíl·lica amb experiències de somni que ens fa desitjar la vida que veiem reflectida a la pantalla del mòbil i que, en casos més greus, fins i tot aconsegueix apartar-nos de la realitat. Aptituds vitalistes i triomfadores que gestionades malament fan que el consumidor de les xarxes pugui patir un problema de caràcter psicològic com l’anomenada síndrome FOMO.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article