La prohibició de les pantalles no és la solució


Des de fa unes setmanes es multipliquen les notícies als mitjans de comunicació al voltant de “com és d’important prohibir les pantalles als menors de 16 anys”, com si es tractés d’un perill que desapareix un cop arriben a aquesta edat.

És cert que avui dia l’ús d’algunes aplicacions mòbils entre els infants i adolescents pot tenir conseqüències negatives pel desenvolupament cognitiu i social dels més petits, però també representa una oportunitat per aprendre i interioritzar el funcionament d’una eina molt important pel seu futur social, formatiu i laboral.

Tot aquest tema al voltant de les tecnologies està envoltat per contínues contradiccions. D’una banda, podem trobar que els infants de 8-9 anys, a l’escola, comencen a fer servir aplicacions com CANVA, ClassDojo, Innovamat (un altre dia podem comentar sobre l’efectivitat d’algunes d’aquestes aplicacions). D’altra banda, es prohibeix l’ús dels dispositius mòbils, una de les eines que facilita l’aprenentatge transversal, que és una de les apostes de l’ensenyança i l’educació actual a les aules.

Per contra, els professionals que treballem amb joves, veiem diàriament que, tot i tenir dispositius mòbils, la gran majoria no en saben treure tot el potencial. No tenen el coneixement ni les habilitats per a poder aprofitar les infinites possibilitats que ofereixen aquests dispositius. Per tant, estem desaprofitant l’oportunitat de poder educar, ensenyar i facilitar que l’alumnat incorpori i interioritzi un àmbit competencial que li facilitarà i potenciarà la seva futura vida en el camp formatiu i laboral.

Com ja he fet referència a l’inici, és cert que l’ús del mòbil pot comportar certs perills, però, existeixen molts mètodes per a poder limitar l’ús de certes aplicacions, les quals es poden anar incorporant a mesura que els infants i adolescents creixin a nivell personal i maduratiu. 

Així i tot, el control parental, l’eliminació de permisos per instal·lar aplicacions o apps per limitar l’ús del dispositiu no serveixen de res si hi ha una manca d’acompanyament “educatiu” pel que fa a les tecnologies que ens envolten. Sovint es fa entrega de pantalles a menors d’edat amb l’objectiu d’evitar que aquests s’avorreixin o molestin, només cal visitar qualsevol restaurant durant el cap de setmana.

No oblidem que, com els ordinadors, videojocs, o la televisió, formen part de l’ecosistema quotidià de les persones i que, com en altres àmbits de la vida i del nostre creixement personal, és necessari un aprenentatge i acompanyament per part de l’adult. Amb la prohibició de l’ús de mòbils o tauletes a infants i menors de 16 anys no estem fugint de la responsabilitat per part de l’adult d’educar i acompanyar els infants en el procés d’aprenentatge a l’àmbit de les pantalles mòbils?

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article