Clam Educatiu lamenta els impediments per treballar al juliol i demana que s’esclareixi com preparar el curs escolar

Reclama actualitzar l’organització dels centres educatius i la professió docent per facilitar el treball col·laboratiu


El col·lectiu de docents Clam Educatiu ha fet públic un comunicat per mostrar la seva preocupació davant els impediments per treballar presencialment durant el juliol, mes en què les docents dediquen els dies de treball a la preparació del curs vinent. “Com podrem dissenyar, crear i avaluar com un equip si tot el temps de treball que tenim durant el mes de juliol és individual?”, es pregunten en el comunicat.

Tenint en compte que el Departament d’Educació va decidir avançar l’inici del curs escolar i que, per tant, preparar el curs a inicis de setembre queda descartat, negar les docents la possibilitat d’anar a treballar presencialment durant el juliol per assegurar que les oposicions al cos docent es desenvolupen amb normalitat les ha deixat amb una pregunta ben senzilla que, de moment, asseguren que no té resposta: Quan preparen el curs?

I és que el col·lectiu apunta que, tot i que tradicionalment s’ha vist la docència com una professió que treballa de forma aïllada, la tendència que promouen organismes internacionals com la UNESCO i els nous currículums és una altra: la docència com a professió amb un alt grau de col·laboració. “L’escola es concep com un entorn on equips docents treballem de forma conjunta i col·laborativa a l’hora de dissenyar les propostes d’aprenentatge, fer classes i avaluar l’alumnat, entre d’altres”, afirmen en el comunicat, i afegeixen: “És evident que aquesta concepció de l’educació i la professió requereix actualitzar l’organització dels centres educatius i els horaris”.

Clam Educatiu argumenta que els dies presencials de preparació del curs vinent de juliol són també importants per acollir els nous docents que s’incorporen al centre i ajudar-los a fer seu el projecte educatiu on arriben (explicar-los, per exemple, quines franges d’aprenentatge tenen al centre, com globalitzen algunes assignatures, quines eines d’avaluació fan servir, com fan el seguiment tutorial, les codocències, etc.), així com avaluar les propostes d’aprenentatge fetes durant el curs i aplicar els canvis oportuns que requereix el nou currículum.

Algunes docents de Clam Educatiu també han criticat que hagin de ser les direccions qui, en cas de considerar-ho necessari, demanin dies de treball presencial de l’equip docent a la inspecció educativa. Això, lamenten, carrega sobre les direccions tota la responsabilitat i marca diferències entre centres i equips docents.

Per tot això, el col·lectiu demana que, a curt termini, sindicats i Departament aclareixin al col·lectiu docent i a la societat “quan s’espera que es prepari el curs vinent per fer l’atenció educativa que els infants i adolescents mereixen”. “També cal que es facin responsables de les seves decisions i consensos, i no que carreguin sobre les direccions les seves conseqüències”.

A llarg termini, Clam Educatiu reclama “actualitzar l’organització i els horaris dels centres educatius i la professió docent perquè faciliti el treball col·laboratiu dels equips, i no que ho dificulti”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Esther Barcelona
1.

De veritat?
El treball col·laboratiu no cal que sigui presencial.
I per cert, qui són Clam Educatiu?

  • 0
  • 0

Comenta aquest article