Aquest curs s’han deixat de cobrir 22.800 places per manca de docents a les borses

El MUCE demana a Educació que els substituts es contractin anualment per evitar “tensionar el sistema”


El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), que agrupa les AMPA, sindicats i entitats del sector educatiu, denuncia que des de l’inici del curs 2022-2023 s’han deixat de cobrir 22.882 places de substitucions per la manca de docents a les borses de treball. Segons han detallat, la falta de personal s’ha notat especialment a l’educació secundària i les especialitats tècniques de Formació Professional (FP), en àmbits com matemàtiques, química o informàtica. Davant d’això, demanen a Educació que els substituts es contractin anualment i que el màster de formació del professorat sigui públic i gratuït. “És un fet que tensiona el sistema i degrada l’atenció educativa”, ha criticat Ingrid Chavarria, portaveu del MUCE.

La denúncia del MUCE arriba just abans que se celebri el ple monogràfic sobre Educació al Parlament de Catalunya, aquest dimarts, que tindrà com a protagonista la nova titular del departament, Anna Simó, amb qui l’agrupació d’entitats del sector té previst reunir-se pròximament.

Davant d’això, el MUCE ha situat tres punts en què exigeixen “actuar amb urgència” per tal de revertir les retallades del passat i començar a fer la professió docent “més atractiva”.

La primera és la manca de docents a l’escola pública. Concretament, el MUCE ha denunciat que aquest curs 2022-2023 han quedat sense cobrir 22.882 places de substitucions per la manca de personal a les borses, un fet que, segons ha denunciat Chavarria, “atempta contra el dret de rebre una educació de qualitat”. El membre del MUCE, Jesús Martín, ha explicat que la falta de docents s’ha notat a la secundària i a les especialitats tècniques de l’FP, en assignatures com són matemàtiques, informàtica, química, i també totes les llengües.

Davant d’aquestes dades, la comunitat demana que les contractacions de substituts es facin amb caràcter anual. És a dir, que se’ls asseguri una feina “itinerant” que vagi en funció dels centres on hi ha baixes. A part d’això, Martín ha criticat que la manca de docents també es veu agreujada per la falta de places públiques en el màster de formació del professorat i el preu que té el mateix màster a la privada, que ronda els 8.000 euros, motiu pel qual demanen que sigui públic i gratuït. “Té lògica, si jo he acabat una carrera d’informàtica i tinc feina ben pagada, no pagaré 8.000 euros i estaré sense treballar un any o dos”, ha denunciat.

Pla contra l’emergència climàtica a les aules

A banda de resoldre la manca de personal, que titllen de “crònica”, el MUCE considera “imprescindible” un nou pla per fer front a l’emergència climàtica a les aules. De fet, segons han explicat, a Catalunya, des del 2009 encara hi ha un miler d’aules prefabricades, és a dir, barracons. Un nombre que el MUCE denuncia que s’ha mantingut “constant”.

Davant d’això, la comunitat ha afirmat que el pla presentat enguany pel departament per pal·liar les altes temperatures dins les aules —que contemplava la instal·lació d’un centenar d’aires condicionats en espais comuns dels centres– “és totalment insuficient”. En aquest sentit, Gabino Martínez, membre del MUCE, ha exigit a la nova consellera “un pla real amb pressupost contra l’emergència climàtica en tots els centres” per tal de garantir unes condicions climàtiques “òptimes”.

Entre d’altres, demanen que les instal·lacions siguin eficients energèticament, que s’acabi amb la contaminació acústica i les humitats, que s’impulsi la instal·lació de plaques solars o aerogeneradors, i que els patis hi hagi “més vegetació i menys pavimentació”.

increment del nombre de places públiques

Finalment, aquest dilluns el MUCE també ha carregat contra la privatització de les places públiques i han insistit en la “necessitat de revertir el greuge crònic i sistèmic” que suposa. En aquest sentit, han criticat el fet que hi hagi famílies que any rere any es vegin obligades a trobar plaça en centres concertats sense ser aquesta la seva preferència. “L’oferta de places públiques s’ha supeditat a les necessitats dels concerts educatius, que semblen tenir més drets que la mateixa administració”, ha denunciat Núria Larroya, membre del MUCE.

Per revertir aquesta situació, demanen un increment de les places públiques i, entre d’altres, revisar el procés de preinscripció i matriculació per tal que el principal criteri en l’adjudicació de places sigui la proximitat al domicili.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article