‘Petades’ per la inclusió: les famílies amb infants amb necessitats educatives especials diuen prou

No entenen per què s’han retallat les hores de vetlladores dels seus fills i filles, malgrat l’augment del pressupost que Educació ha anunciat


Enuig, desesperació, frustració, patiment i malestar entre les desenes de testimonis que famílies, entitats, docents i sindicats han compartit aquest dimarts a Barcelona davant el Departament d’Educació, on s’han concentrat per reclamar solucions davant la falta de recursos que l’alumnat amb necessitats educatives especials pateix; volen evidenciar, una vegada més, que s’estan vulnerant els drets dels seus fills a una educació de qualitat, l’equitat i la igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat.

Les famílies han admès que estan “cansades de lluitar” per garantir el dret a l’educació dels seus fills i filles. Per això han exigit, una vegada més, el desplegament del Decret d’inclusiva.

Una vegada més perquè la d’aquest dimarts se suma a les nombroses concentracions i manifestacions que les famílies i la comunitat educativa han realitzat davant el que consideren un desplegament insuficient del Decret d’educació inclusiva, aprovat l’octubre de 2017, i que consideren que no s’està desplegant amb els recursos que els seus fills i filles necessiten.

L’espurna que ha fet reaccionar de nou a les famílies ha estat la reducció de les hores de vetlladors que moltes famílies i entitats han denunciat aquest inici de curs, i les posteriors declaracions de la directora general d’Educació Inclusiva, Laia Asso, qui va explicar, en una entrevista a TV3, que no es podrien augmentar les hores assignades perquè ja s’havien “petat el pressupost”. Tot i que Asso també va explicar que el pressupost del departament ha passat de 15 a 30 milions d’euros en quatre anys per contractar cinc hores setmanals de mitjana per alumne, les famílies no entenen com amb una pujada del pressupost, els seus fills i filles compten amb menys hores de suport.

“No sabem on ha anat a parar el pressupost, perquè la realitat que veiem a peu d’aula és una altra. S’han reduït les hores de vetlladores, i trobem moltes necessitats no cobertes a les escoles. Aquest no pot ser un pressupost tancat”, ha manifestat Pilar Duque, mare d’un nen amb una malaltia minoritària, i presidenta de l’entitat la Capa del Superheroi. “A totes les famílies que jo conec se’ls ha minvat les hores de monitoratge, incloses les del meu fill”, ha explicat la dona. “Demanem una rectificació de la directora d’Educació Inclusiva,  darrere d’aquestes declaracions hi ha molt dolor i molta càrrega de les famílies”, ha insistit.

Així mateix, durant la concentració, que ha acabat amb la Via Augusta tallada, també s’ha reclamat la internalització de les vetlladores en els equips dels centres escolars per evitar la precarietat que pateix aquest col·lectiu, segons han denunciat en el manifest llegit davant la conselleria. Per a l’Anna Ibáñez, membre de la Plataforma per la Infermera Escolar i mare d’una nena amb diabetis, les vetlladores són el “recurs low cost” del departament, i ara, diu, “cal dignificar” la seva figura. A banda, reclama més professionals especialitzats i equips multidisciplinaris que garanteixin els drets dels seus fills, que assegura, “es vulneren”.

Altres mares han explicat la lluita constant a la qual han de sotmetre’s per aconseguir que els drets dels seus fills no es vulnerin. És el cas de la Mariela, mare del Bruno, un infant amb un 79% de discapacitat i grau 3 de dependència. “Hem hagut de lluitar perquè tingués els suports que requeria. Vam lluitar perquè pogués quedar-se al menjador, perquè pogués anar d’excursió, lluitar perquè adaptessin l’escola. El volien fer fora de l’escola, però lluitant ho hem aconseguit, però ens ha costat molt desgast emocional i físic”, ha admès la dona.

Les representants sindicals també han qüestionat les declaracions sobre el pressupost de Laia Asso. “Si han retallat recursos dels infants amb necessitats educatives especials, en què s’han gastat el pressupost? Potser ha anat a parar als xecs escolars”, ha preguntat Iolanda Segura, d’USTEC.

“Unificació de criteris”, al·lega Educació

Preguntat per aquest diari, el Departament d’Educació al·lega que s’ha fet una unificació de criteris per fer el sistema més equitatiu, i per això s’han redistribuït les hores de monitoratge de suport —així anomena el departament a les vetlladores—, el que pot provocar que en alguns casos baixin les hores assignades, tot i que el còmput global augmenta, així com la partida pressupostària. “No hi ha cap retallada”, asseguren fonts del departament. Actualment es destinen 70.000 hores setmanals de monitoratge de suport per a 14.000 alumnes catalans que necessiten aquest suport, unes 11.000 hores més que el curs passat, segons apunta el departament, qui recorda que en els últims quatre cursos la partida ha passat de 15 a 30 milions d’euros. 

La conselleria també indica que continuarà treballant en un “model de resposta integrada a la discapacitat i la malaltia, i de resposta en els tres àmbits d’actuació del decret d’inclusiva: els suports universals, addicionals i intensius”. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article