Només 2 de cada 10 persones amb discapacitat intel·lectual tenen feina

Dincat denuncia l'oferta formativa prelaboral inadequada, el bloqueig de recursos d'inserció laboral i les poques oportunitats d'ocupació d'aquest col·lectiu


Les persones amb diversitat funcional intel·lectual i del desenvolupament tenen molts problemes per accedir al mercat laboral amb garanties. Dincat, l'entitat que treballa pels drets i els serveis de les persones amb discapacitat, denuncia una triple discriminació d'aquest col·lectiu que va des dels problemes formatius fins a les dificultats per accedir a un lloc de treball, passant per la falta de suports per fer aquest trànsit.

El món laboral, inaccessible sense ajudes

Accedir al món laboral és més difícil per a les persones amb discapacitat. Els dispositius d'inserció laboral estan completament saturats i les retallades han fet minvar molt els recursos destinats als suport per millorar les condicions d'igualtat d'aquest col·lectiu respecte la resta. Els Centres Especials de Treball (CET), una de les sortides laborals possibles, no incorporen nous treballadors per la manca de pressupost i els serveis de treball amb suport no pode atendre tota la demanda. Tot plegat fa que només 2 de cada 10 persones amb discapacitat intel·lectual tingui feina.

En aquest sentit, la demanda que fa Dincat a la Generalitat és que inverteixi en els Centres Especials de Treball i permeti noves contractacions. A més, l'entitat demana que des de l'àmbit públic es destini més recursos a l'empresa ordinària per fer augmentar l'oferta per a aquest col·lectiu. La presidenta de Dincat, Rosa Cadenes recorda que moltes vegades les persones amb discapacitat intel·lectual que no troben feina es queden a casa "i les seves famílies són les que busquen la manera de què estigui activa", i lamenta que  "la societat encara no està preparada per donar resposta a aquestes necessitats".

Oferta formativa inadequada

L'entitat també subratlla els problemes de formació que tenen els joves amb diversitat funcional. Els estudis de l'etapa obligatòria no preparen els joves d'aquest col·lectiu per al món laboral ni per les seves necessitats específiques. Això fa que 7 de cada 10 persones amb discapacitat intel·lectual no hagi acabat els estudis de secundària ni tampoc els d'algun Programa de Formació i Inserció (PFI).

Precisament, l'oferta formativa dels PFI es concentra entre els 16 i els 21 anys i no s'hi pot accedir fora d'aquest període ni s'ofereix la possibilitat a l'estudiant de rectificar si el curs que ha començat no li agrada. Aquests condicionants limiten encara més les persones amb diversitat funcional per la poca flexibilitat que ofereixen. Cadenas considera que s'hauria de canviar les condicions dels PFI per adequar-se també al col·lectiu: "Són ciutadans de ple dret, que poden estar interessades en aquestes ofertes", recorda.

Els Intineraris Formatius Específics, una opció a contemplar

Dincat demana a la Generalitat que acceleri el desplegament dels Itineraris Formatius Específics (IFE) un projecte pilot per a alumnes amb necessitats específiques. Es tracta de diversos cursos d'especialització d'una durada total de quatre anys indicats per aquest col·lectiu que la Generalitat té la intenció d'implementar aquest mes de setembre per a un centenar de persones. Les inscripcions s'obriran les properes setmanes, segons ha fet saber el govern. A més, l'entitat demana que també es garanteixi la formació permanent d'aquest col·lectiu amb més ofertes, més diversificades i adequades per a les diferents diversitats funcionals.

Foto: Centre Especial de Treball Alborada (Mollet del Vallès)

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article