Conclusions de la Campanya de Prevenció de Consum d'Alcohol en estudiants de Primària

La UNAD a través de les seves activitats preventives ha recollit la percepció d'adolescents, professors i família en relació al consum de l'alcohol.
 
Conclusions recollides a alumnes de primària
 
    S'observa, de manera generalitzada, que els nens i nenes no perceben l'alcohol com una droga
    Un alt percentatge dels nens i nenes manifesten haver provat l'alcohol alguna vegada.
    En la majoria dels participants hi ha una experiència propera amb l'alcohol (borratxeres de familiars, associades principalment en moments festius i de lleure). 
    Referent a altres drogues, posseeixen un gran coneixement de noms de substàncies.
    De manera espontània, s'enumeren diferents vies de consum i patrons, generalment vinculat l'oci i al cap de setmana, així com espais de consum.
    Mostren sorpresa quan es presenten les conseqüències més dures del consum
    Alguns nens i nenes tenen experiències properes de consums abusius d'altres substàncies.
 
 
Professorat, família i recomanacions
 
Conclusions recollides de les famílies
 
Per obtenir els resultats i opinions de pares i mares, van emplenar un qüestionari de 15 preguntes, en la majoria dels casos, amb possibilitat de marcar diverses respostes.
 
    El 90% de pares i mares afirma que parla amb el seu fill/a sobre el consum d'alcohol i els efectes que produeix.
    Quan se'ls mostra la dada que determina que l'edat d'inici d'alcohol està en entre els 13 i 14 anys, responen que els sembla normal. 
    A un 83% dels progenitors enquestats li agradaria rebre més informació sobre elles, sobretot els tipus de drogues que existeixen i de què fer per evitar el consum.
    Un 72% dels progenitors enquestats, diuen que mai han assistit al alguna activitat informativa de prevenció de consum d'alcohol i altres drogues. Quan se'ls pregunta el motiu, responen que bé no assisteixen perquè no s'han assabentat, no s'organitzen activitats suficients, o bé per falta de temps.
    Les activitats que consideren més útils per ajudar a prevenir el consum d'alcohol i drogues en joves són: donar informació a través de xerrades, fomentar la vida sana i fer esport.
    Davant la dada anterior, si es mostren receptius a participar en xerrades de prevenció de drogodependències.
    Mostren preocupació pel procés d'autonomia de les seves fills / es i no saber acompanyar-los.
 
Conclusions del professorat
 
    El professorat, amb caràcter general, assenyala que no parla amb els nens, i nenes de drogues, per considerar que es tracta d'un tema educatiu més relacionat amb la família que amb l'àmbit escolar.
    Aquesta manca de diàleg implica el desconeixement de la informació, de les opinions i de les actituds que els menors tenen respecte al consum de drogues.
    El professorat reconeix mancances informatives i formatives respecte a les drogues, i respecte als recursos als quals acudir per adquirir aquesta informació i d'aquest coneixements tècnics.
    El professorat, que mostra preocupació per fenòmens molt visibles com el del botellón, reconeix contradiccions socials com la normalització cultural del consum d'alcohol en la nostra societat.
    Els programes de prevenció haurien d'iniciar-se a edats més primerenques. Està comprovat que en l'actualitat es comença a una edat, en la que en alguns casos, els menors ja han tingut algun contacte amb les drogues.

 
Recomanacions 
 
    Totes les activitats preventives desenvolupades a les escoles hauran de ser avaluades.
    Periòdicament s'hauria de desenvolupar una trobada d'especialistes oberta al professorat i als pares i mares, en el qual es debatessin qüestions relacionades amb la prevenció del consum de drogues.
    Cal idear mecanismes de coordinació entre el professorat, els pares i mares, els mitjans de comunicació, administració i altres actors implicats per evitar els missatges contradictoris que reben els nens i nenes.
    S'han de fomentar els estudis i investigacions sobre els factors de risc i de protecció pels diferents col · lectius de nens, nenes i adolescents.
    La prevenció s'ha d'entendre com un procés, i no com una acumulació d'activitats i iniciatives discontínues. Els programes i estratègies s'han de dissenyar a mitjà i llarg termini.

 
Podeu consultar el document sencer clicant aquí.
 
 
Gómez, O. Gómez de la Peña, R. Conclusiones de la campaña de prevención de consumo de alcohol en estudiantes de primaria. Madrid, Unión de Asociaciones y Entidades de Atención al Drogodependiente, 2012, 24 páginas.