El Col·legi d'Educadors Socials impulsa un manifest per reclamar la seva figura a tots els centres educatius

Els professionals defensen aportar la mirada socioeducativa a les escoles


L'assetjament escolar, els trastorns alimentaris, l'escola inclusiva o la violència de gènere són temes cada vegada més presents a les escoles. A les aules, es tracta sovint amb tallers encarregats a grups i professionals externs que, des del punt de vista del col·lectiu professional del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), no permeten un tractament transversal.

Per això, des del CEESC es reclama que tots els centres educatius hagin d'incorporar un educador social que treballi al costat de l'equip docent a l'hora d'enfocar determinats temes per donar una mirada socioeducativa.

Així ho explica Elisabet Arpal, professional del CEESC que considera que els educadors socials aportarien “un discurs de fons molt més potent” a les escoles. Per Arpal, les funcions o competències d'un educador anirien en la línia de l'equip docent o directiu, que actualment, consideren els educadors, es troben amb moltes dificultats per donar resposta a les diferents situacions que sorgeixen als centres i per tant, seria de suport i acompanyament a la feina educadora.

Arpal explica que hi ha escoles que en tenen però sempre per iniciativa de l'AMPA i a través d'una entitat del tercer sector. El Col·lectiu considera que és una situació injusta pels qui no coneixen aquesta figura o no tenen els recursos econòmics per assumir-la.

Així, Arpal també explica que la figura de l'educador social va més enllà de la funció integradora a la qual s'ha associat normalment. Considera que aquesta vessant és “una manera d'apagar focs” però reconeix que l'arribada de menors no acompanyats que han d'acabar l'escolarització és “un afegit” a la realitat social del país. Tot i això, creu que no s'ha d'incorporar per la seva participació a les escoles per aquest motiu, sinó per treballar de manera integrada i transversal diferents competències.

La demanda, recollida en una moció parlamentària el desembre passat, ja ha estat tramesa al Departament d'Educació, amb qui els educadors esperen mantenir una altra reunió properament.

Alhora, s'ha recollit en un manifest que han fet públic des del CEESC aquest dissabte, en una jornada on s'ha destacat l'èxit dels educadors socials en les escoles que hi ha apostat, a partir d'un estudi que ha fet el consultor docent de la UOC, Miquel Castillo, basant-se en els casos. El manifest ja compta amb 25 entitats adherides i 2.200 suports.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article