Entitats de la discapacitat física demanen abordar les desigualtats en l'accessibilitat dels entorns rurals

Reclamen a Territori i Sostenibilitat la tarifació social integrada del transport públic per a persones amb diversitat funcional a tots els serveis de transport de Catalunya


El moviment associatiu ECOM, integrat per organitzacions de persones amb discapacitat física a Catalunya, s’ha reunit aquest dijous amb el Conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, i el Secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, amb l’objectiu de exposar quines són les principals demandes del col·lectiu d’entitats i persones amb discapacitat física en matèria d’accessibilitat i igualtat d’oportunitats en urbanisme, transport públic i habitatge. Principalment, reclamen abordar les desigualtats territorials en accessibilitat i les especificitats dels entorns rurals.
 

ECOm ha demanat impulsar una tarifació social integrada del transport públic per a persones amb discapacitat a tots els serveis de transport de Catalunya, que inclogui un passi d'acompanyant a aquelles persones que acreditin la necessitat de tercera persona al seu certificat de discapacitat. Aquesta proposta, argumenten, té en compte “el greuge econòmic comparatiu de cost de vida que afecta a les persones amb discapacitat”, i ja s’està treballant des del 2017 amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, qui va assumir el compromís de fer un estudi de viabilitat de la proposta. Així mateix, en l’àmbit territorial es va reclamar al conseller seguir avançant en l’accessibilitat dels serveis ferroviaris de Rodalies i Regionals de RENFE de manera equitativa a tota Catalunya. 

En la llista de demandes d’ECOM en referència al transport públic, estava inclosa també una revisió dels plecs de condicions tècniques de les concessions dels serveis de bus interurbà per actualitzar-les amb el marc normatiu vigent d'accessibilitat i els mandats de la Convenció Internacional, amb l'objectiu de que tots els serveis i el material mòbil realment compleixin els requisits d'accessibilitat establerts. 

Com a mesura pal·liativa temporal, i únicament en els casos de les línies de bus interurbà en les quals la flota encara no està adaptada completament, tal com succeeix a molts indrets de zones rurals segons denuncia ECOM, l’entitat va tornar a proposar un protocol de demanda del bus accessible que sigui clar i tingui criteris unificats per a tot el territori català. Aquest protocol, indiquen, hauria de comptar amb un mecanisme de sol·licitud i confirmació “per escrit en format digital”, que asseguri el servei accessible a la persona amb discapacitat, i “es centri realment en les seves necessitats i no en les preferències de l'operador de transport”. Segons lamenta ECOM, actualment moltes persones han de negociar constantment amb cada empresa de bus específica els horaris de viatge, fet que genera “discriminació” i que “no garanteix el dret a la mobilitat quotidiana en igualtat d'oportunitats”. 

Pel que fa a l’habitatge, ECOM va traslladar al conseller la necessitat d'establir un espai de treball amb compromís “polític i tècnic” entre la Generalitat de Catalunya i ECOM que permeti desenvolupar amb equitat territorial tota una bateria de propostes que el moviment associatiu ha construït de manera col·laborativa amb les seves entitats federades i les seves bases socials per garantir a les persones amb discapacitat física el dret a l'habitatge accessible i assequible, més enllà de l'habitatge de compra de protecció oficial. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article