L’alumnat pobre a Catalunya repeteix tres vegades més que els estudiants amb més recursos

Catalunya és encara la quarta regió de l’Estat amb un nivell més alt de segregació escolar de l’alumnat per nivell socioeconòmic

La repetició de curs a Catalunya és socialment molt injusta: a igual rendiment en les competències avaluades per PISA, l’alumnat pobre repeteix tres vegades més que el que té més recursos. Així ho indica l’informe PISA que ha analitzat Save the Children.

La mitjana estatal és de quatre vegades i a Astúries, Aragó o la Comunitat Valenciana arriba a ser de sis vegades més. La mitjana de repetició de curs de l’OCDE se situa a l’11,4% mentre que a Catalunya és del 15,1%, lluny de la mitjana estatal que arriba gairebé al 29. Així ho assegura Save the Children, que ha realitzat una anàlisi de l’informe PISA 2018, difós per l’OCDE aquest dimarts, des d’una perspectiva de l’equitat educativa.

En base a això, l’entitat constata que Catalunya és encara la quarta regió de l’Estat on es concentra més alumnat desfavorit en les mateixes escoles, ubicant-se lleugerament per sota de la mitjana de l’OCDE. No obstant això, la segregació escolar socioeconòmica es redueix tant a Catalunya com en el conjunt de l’Estat.

A més, la segregació escolar d’estudiants d’origen migrant no només s’ha reduït a Catalunya sinó que és de les més baixes d’Espanya i de l’OCDE. “Catalunya és relativament equitativa pel que fa al que els infants aprenen, però és inequitativa si mirem el seu progrés (repetició) i assoliment en el sistema (fracàs i abandonament). Tant el que saben com el fet detenir la titulació suficient són determinants en les oportunitats laborals, econòmiques i socials posteriors”, explica Emilie Rivas, responsable de Polítiques d’Infància de Save the Children a Catalunya.

Avenços esperançadors

En les qualificacions que Catalunya obté en matemàtiques, les bretxes per origen i per gènere es redueixen gràcies a que migrants i nenes “resisteixen” enfront a la reducció de puntuació de nadius i nens en matemàtiques. Catalunya és la segona comunitat autònoma amb menor diferència entre estudiants nadius i d’origen migrant, amb un descens de 15 punts des de 2015.

Així mateix, tot i que Catalunya millora des de l’últim informe PISA en la majoria d’indicadors d’equitat, cal seguir avançant en el problema de la repetició de curs, una mesura ineficaç i socialment injusta, segons Save the Children, i en la segregació per origen socioeconòmic que perjudiquen l’èxit escolar dels nens i nenes més desfavorits.

Propostes de millora

Per Save the Children, la millora de l’equitat educativa a Catalunya passa per dur a terme algunes mesures polítiques com afavorir l’accés a educació infantil de qualitat de 0 a 3 anys de nens i nenes amb baix nivell socioeconòmic i d’origen migrant mitjançant places públiques, ajudes i criteris d’admissió inclusius.

Una altra de les mesures proposades és “implementar íntegrament el Pacte contra la Segregació Escolar del Síndic de Greuges”, assegurar la gratuïtat de material, menjador i transport en educació obligatòria a nens i nenes en situació de pobresa i desenvolupar programes de tutories de suport i reforç en grups reduïts en horari extraescolar.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article