La Generalitat imposa la primera sanció a una empresa per apologia de l’anorèxia i la bulímia a internet

L’empresa Automattic Inc ha estat multada amb 85.000 euros per l’Agència Catalana del Consum

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, va informar aquest dimarts en el ple del Parlament de la primera sanció imposada per la Generalitat contra una empresa per apologia dels trastorns alimentaris (TCA) a internet.

L’empresa sancionada és Automattic Inc, amb seu social a Dublín, que ha estat multada amb 85.000 euros per l’Agència Catalana del Consum (ACC) per donar allotjament web a un bloc d’internet des del qual es difonen missatges que inciten a dur a terme pràctiques pro-anorèxia i pro-bulímia. Aquesta empresa, una de les primeres denunciades, va ser requerida per l’ACC per a que suprimís els continguts, i davant la seva negativa, es va iniciar la tramitació de l’expedient sancionador.

Segons ha explicat la consellera, des del Govern, i des del Departament i de l’Agència Catalana del Consum, es volen fomentar “les conductes ètiques envers el consum, de manera que sigui reflexiu, sostenible i compromès i també lluitar contra la desigualtat de gènere”. En aquest sentit, Chacón ha destacat que “malauradament, la publicitat encara utilitza estereotips de gènere”, recordant que l’administració ha de vetllar per un “un model de consum molt més respectuós que no atempti contra la salut dels joves”.

La inspecció de consum ha pogut constatar que el bloc conté elements i missatges que promouen pràctiques contraries a la salut, com conductes purgatives o determinades dietes i hàbits alimentaris, i també que associen l’anorèxia amb conceptes positius com la perfecció, l’obtenció de fites, etc. Així mateix, des del bloc s’anima a assolir l’objectiu de la pèrdua de pes, incloent  missatges negatius i pejoratius respecte a l’acte de menjar o respecte a la realitat de perdre pes de manera saludable, d’acord amb els estàndards utilitzats per l’Organització Mundial de la Salut. També, el bloc identifica aquests tipus de trastorns com una forma de vida, oferint recolzament per aconseguir que les persones amb trastorns alimentaris persisteixen en aquestes pràctiques.

Segons apunta el Govern, l’empresa requerida es va negar a retirar o bloquejar l’accés als continguts del bloc allotjat, argumentant que només censura continguts que contravenen les seves polítiques de l’empresa. En conseqüència, l’Agència Catalana del Consum ha procedit a sancionar-la per haver incorregut en la infracció de “promoció, publicitat, oferta o qualsevol altra que fomenti o indueixi les persones consumidores a l’adopció d’hàbits relacionats amb els trastorns alimentaris com l’anorèxia i la bulímia, entre d’altres” que preveu la normativa catalana de consum.  Contra la sanció, de 85.000 euros, l’empresa pot interposar recurs d’alçada davant de la consellera d’Empresa i Coneixement.     

Aquesta sanció és fruit del protocol d’actuació establert pel servei d’Inspecció de Consum amb el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia (ACAB) per tal d’obtenir informació sobre els continguts sospitosos d’incitar a aquest tipus de conductes i dels presumptes responsables directes i/o responsables  intermediaris –com empreses, plataformes i serveis digitals– d’aquesta activitat de difusió.

A banda d’aquesta primera sanció, des de l’entrada en vigor de la normativa, l’ACC ha rebut un total de 43 denúncies, 23 dels quals ja han estat suprimits, en haver-se atès els requeriments de la Generalitat a les empreses.

El Decret llei 2/2019, convalidat pel Parlament de Catalunya el març passat, és una normativa pionera en aquest àmbit, la primera a nivell europeu, que permet sancionar pàgines web i xarxes socials amb continguts que promouen trastorns de la conducta alimentària.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article