Educació perseguirà els centres que no respectin l’anonimat dels resultats de les competències bàsiques

El Departament defensa que les proves no poden ser una competició entre escoles i instituts


En les instruccions de l'inici de curs, el Departament ja adverteix que els resultats de les proves de competències bàsiques no poden ser públics. El Departament d'Educació però, vol insistir en la necessitat que els resultats de les competències bàsiques siguin anònims i per això inclourà la prohibició de publicar-ho en els decrets que està ultimant.

Segons ha explicat el secretari general de Polítiques Educatives, Carles Martínez, en declaracions a l'ACN, “establir rànquings” no ajuda al sistema educatiu, i saber que una escola té millors resultats que una altra crea “competència” que “no és positiva”. Per això, ha assegurat que es perseguirà aquesta pràctica amb la intervenció de la inspecció educativa sempre que sigui necessari.

Actualment, ha dit Martínez, quan inspecció és conscient que alguna cosa ho ha publicat, ja sigui al web, o d'alguna altra manera, s'actua i “de manera immediata” el centre acaba retirant les dades. Per Martínez, al Departament aposta per la col·laboració i que s'ajudin i en “cap cas” que puguin competir. Martínez destaca que publicar els resultats no ajuden a fer una millor política educativa i recorda que les proves són per fer una diagnosi del sistema i també dels centres.

Martínez assegura que a través dels resultats es detecten els elements de millora o d'èxit d'un centre, i ajuden a les direccions a detectar les mancances i a poder-se comparar-se amb centres de la mateixa tipologia, però lluny de rànquings. El secretari de Polítiques Educatives també creu que les proves ajuden a les famílies a saber el grau d'assoliment de les competències.

“Poca incidència” del boicot

Martínez ha explicat que el boicot a les proves que promouen algunes organitzacions, com ara el SEPC, respon sobretot a que “habitualment” les proves s'havien associat a les revàlides i a la política educativa del Partit Popular i que en canvi, no ho són ja que no condicionen els alumnes a l'obtenció o no d'un títol ni s'hi dona una nota numèrica. Pel secretari, actualment el 99,9% dels alumnes les fan i els qui segueixen el boicot són casos “comptats amb els dits d'una mà”.

Canvis en la correcció

Per enguany, el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha habilitat una plataforma digital per agilitzar la correcció de les proves i que, segons Martínez, podria reduir a la meitat el temps d'espera dels resultats. Previsiblement, aquesta plataforma es farà servir també a les proves de 6è de Primària que es faran al maig i que avaluen les competències en acabar aquesta etapa, i també a les de 3r, que es faran cap al mes d'abril.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article