Els serveis socials de Barcelona atenen durant l’estat d’alarma 34.385 persones, un 17% dels quals són usuaris nous

L’Ajuntament reobrirà dilluns 11 centres, que se sumaran als nou que han restat oberts per fer atenció presencial


La crisi social derivada de la pandèmia del coronavirus ja treu cap als serveis socials de Barcelona i, en particular, en districtes com Ciutat Vella o Nou Barris. Només durant els primers dos mesos d'estat d'alarma s'han atès 34.385 persones, més d'un terç del total de 90.000 persones ateses pels mateixos serveis municipals durant tot l'any 2009. A més, d'aquestes 34.385 persones, al voltant del 17% no havien anat mai abans als serveis socials o bé feia més d'un any que no ho havien requerit. Un 72% de les persones ateses han estat dones i el 28% restant homes, mentre que en els casos nous un 60% han estat dones i un 40% homes.

Durant l'estat d'alarma s'han mantingut oberts per fer atenció presencial 9 centres i dilluns reobriran 11 més. Així, a partir de dilluns ja estaran oberts la meitat de tots els centres de serveis socials municipals de Barcelona, ja que en total són una quarantena. La resta encara tancats aniran reobrint progressivament. Cinc començaran a adaptar-se a partir de dilluns i la resta ho faran quan la regió sanitària entri en Fase 2.

Variacions per districte

Les atencions varien molt segons el districte, amb diferències per milers entre uns i altres. El que concentra més atencions és Ciutat Vella (6.090), seguit de Nou Barris (5.740), Sants-Montjuïc (4.628), Sant Martí (3.988), Eixample (3.963), Horta-Guinardó (2.907), Sant Andreu (2.579), Gràcia (2.569), Les Corts (968) i Sarrià-Sant Gervasi (953). La regidora de Salut, Gemma Tarafa, ha recordat que durant aquests dos mesos inicials de l'estat d'alarma hi ha hagut només 9 centres oberts per fer atenció presencial però "han treballat tots", la resta a través d'atenció i seguiment telefònic.

De les més de 34.000 atencions, ha dit Tarafa, un nombre "important" s'han fet per telèfon i la majoria estaven relacionades amb l'alimentació o l'habitatge. La gerent de l'Institut Municipal de Serveis Socials, Laia Claverol, ha posat en valor que s'ha pogut atendre un volum gran de gent també gràcies a les valoracions telefòniques que els treballadors han fet des de casa, activant els recursos i ajuts que calien des dels nou centres oberts.

"És necessari en aquesta fase dos començar a veure les famílies, especialment les que són noves o les que han tingut només un contacte telefònic a través del qual els hem activat un ajut", ha explicat Claverol. Això vol dir, ha comentat, que els centres s'obriran i amb cita prèvia les famílies tindran una entrevista d'entre 30 i 45 minuts, especialment quan es tracti de col·lectius de risc, situacions de violència de gènere, persones grans dependents o situacions d'extrema vulnerabilitat. Durant la roda de premsa, Tarafa ha dit que de les 714 places addicionals creades durant la pandèmia per allotjar a persones vulnerables, entre 50 i 60 han quedat desocupades i els equips de carrer han comptabilitzat 908 persones sense llar vivint al carrer.

Ajuts d’emergència

En paral·lel a les atencions, en aquests dos mesos s'han atorgat un total de 9.292 ajudes d'emergència per un valor global de 3,9 milions d'euros. Segons ha concretat Laia Claverol, el 80% dels ajuts són per necessitats vinculades a l'alimentació i necessitats bàsiques com higiene femenina i un 20% a necessitats d'habitatge.

La xifra de més de 9.000 ajudes representa igualment un increment considerable respecte al febrer de 2020, quan es van aprovar un total de 2.156 ajudes per valor d'1,4 milions d’euros en tot el mes. La majoria d’aquestes ajudes han estat per sufragar despeses d’alimentació i d’habitatge. De fet, els centres de serveis socials estan repartint 17.000 targetes Barcelona Solidària per poder fer aquestes compres, a les quals s'han afegit 12.000 targetes addicionals que s'han repartit en el context de la covid-19 i el reforç d'aquestes ajudes.

Gairebé el triple d’àpats diaris

Pel que fa al repartiment d'àpats des dels diferents serveis d'alimentació municipals en col·laboració amb diverses entitats socials, s'ha passat dels 3.810 diaris abans de la covid-19 als 11.150 actuals. D'aquests, 5.329 són àpats a domicili, 2.156 es distribueixen en menjadors socials i equipaments de persones sense llar i 3.665 pícnics es reparteixen en dispositius extraordinaris.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article