Com ajudar i atendre a les persones amb trastorns de l'espectre alcohòlic fetal?

Salut publica tres guies adreçades a famílies i professionals de la salut mental i l'educació


El Departament de Salut ha publicat tres noves guies per ajudar a atendre persones amb trastorns de l'espectre alcohòlic fetal (TEAF) adreçades a famílies i professionals de la salut mental i l’educació. Les guies es publiquen en la commemoració del Dia Internacional per a la prevenció d’aquests trastorns, que s’ha celebrat el passat 9 de setembre. 

S'estima que la prevalença de TEAF entre infants i joves a Europa és d’aproximadament 19,8 per cada 1.000 habitants. Un 50% dels infants adoptats a països de l’Est d’Europa que viuen a Catalunya també poden patir-ho. El consum d’alcohol durant l’embaràs és la principal causa no genètica de retard mental en el món occidental.

Les persones afectades poden presentar diferents manifestacions, entre les què s’inclouen retard en el creixement i anomalies en el sistema nerviós central, com ara microcefàlia, anomalies estructurals cerebrals i/o convulsions no febrils, així com dèficits cognitius i conductuals i, en alguns casos, trets facials característics.

Les tres guies s’han desenvolupat amb l’objectiu de contribuir a l’assoliment d’un millor grau de benestar i integració social d’aquestes persones. Les guies, publicades al Canal Drogues pretenen ser eines de referència i donar resposta a les necessitats i els reptes que comporten la convivència i l’atenció a les persones amb TEAF. Per això, inclouen exemples i explicacions sobre com es poden abordar situacions concretes, casos pràctics i un recull de recursos específics per a cada context.

En aquest sentit, les tres guies aborden el TEAF en tres àmbits diferenciats: La ‘Guia sobre l’atenció de les persones amb TEAF a casa’ s’adreça a les famílies que conviuen amb una persona afectada d’aquest trastorn i que, sovint, no saben com gestionar els seus comportaments desconcertants, les reaccions i les conseqüències negatives que se’n poden derivar. La guia permet conèixer més en profunditat el rerefons de la seva conducta i facilita eines comunicatives i estratègies per a millorar la relació i prevenir alguns dels problemes més greus que les persones amb TEAF, relacionats amb la dificultat d’autoregular-se, de distingir la realitat de la fantasia i de comprendre conceptes abstractes com el temps o el valor dels diners.

D’altra banda, la ‘Guia sobre l’atenció de les persones amb TEAF a l’escola’ s’adreça als professionals de l’àmbit educatiu amb l’objectiu que aquests puguin jugar un paper clau en la modulació de la conducta de l’alumnat amb TEAF. La guia dona eines per ajudar-los a optimitzar els processos d’aprenentatge d’aquests infants i adolescents, per a millorar la seva relació amb el grup classe i l’adaptació a l’entorn educatiu.

Finalment, la ‘Guia sobre l’atenció de les persones amb TEAF a la consulta’ s’adreça als professionals de la salut mental per ajudar a aprofundir en el coneixement dels TEAF, orientar en el procés de diagnòstic i en saber com intervenir en cada una de les àrees en les que les persones afectades tenen dificultats.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article