Educació confirma que en breu s’aprovarà el nou decret d'admissió d'alumnat per lluitar contra la segregació

El Síndic detecta encara “nombroses diferències” entre municipis en l'ús dels instruments contra les desigualtats


El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha confirmat que és a punt d'aprovar-se el nou decret d'admissió d'alumnat, que ha de contribuir en la lluita contra la segregació escolar. Bargalló ho ha confirmat en el marc de la jornada local del Pacte contra la segregació escolar, organitzada en format telemàtic pel Síndic de Greuges, el Departament i la col·laboració de la Diputació de Barcelona i les associacions municipalistes. 

El Síndic ha recordat durant la jornada que ha detectat encara “nombroses diferències” entre els municipis pel que fa a l'aprofitament dels instruments disponibles contra la segregació, en part per la “infrautilització” dels mateixos per part dels serveis educatius i municipals de cada territori.

En aquest sentit, el Síndic ha apuntat que la detecció d'alumnat amb necessitats educatives específiques és “molt desigual” entre municipis, fet que limita les possibilitats de desenvolupar polítiques d'escolarització equilibrada d'alumnat.

Entre d'altres, a P3 hi ha un 40% de municipis de més de 10.000 habitants que no té cap sol·licitud d'alumnat detectat amb necessitats educatives de tipus socioeconòmic, quan de mitjana a P3 aquestes representen el 4,5% del total de sol·licituds i els nivells de risc de pobresa se situen al voltant del 30%. Ha afegit que l'alumnat amb aquestes necessitats “ocupa només el 50% del nombre de places reservades”.

També ha apuntat a diferències importants en la gestió de la matrícula viva, ja que el 40% d'aquesta s'escolaritza a centres d'alta complexitat i el 19% de les unitats dels centres d'alta complexitat té més d'un 10% d'alumnat amb matrícula viva.

D'altra banda, el Síndic ha indicat que hi ha un 9% mes de places en l'oferta inicial a P3 i el 24% dels centres tenen baixa demanda. Aquesta sobreoferta també contribueix a consolidar els desequilibris en els nivells de demanda dels centres.

En la seva intervenció, el síndic Rafael Ribó ha fet èmfasi en la necessitat de coresponsabilitat de tots els agents educatius, el paper clau del món municipal i el paper que pot tenir el pacte com a instrument “útil i efectiu” contra la segregació.

El Pacte contra la segregació escolar compta amb l'adhesió de més d'un centenar d'ajuntaments de municipis de més de 10.000 habitants. Tots ells assumeixen així el compromís de contribuir, en col·laboració amb Educació, a l'aplicació de mesures incloses al pacte i participar en les reunions de seguiment. Entre d'altres, participen en la programació de l'oferta a través de taules mixtes de planificació i també en la gestió del procés d'admissió d'alumnat a través de les oficines municipals d'escolarització. També participa en la determinació de la zonificació escolar o les adscripcions entre centres públics.

La jornada celebrada aquest dijous volia fer possible la participació de les administracions locals en el seguiment del pacte i compartir i reflexionar sobre les actuacions desenvolupades.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article