Un 18% d’infants vulnerables de Barcelona no van poder seguir el curs durant el confinament

Han patit afectacions físiques, emocionals i psicològiques per les mesures preses durant l’inici de la pandèmia, segons un informe de l'Ajuntament de Barcelona

Un 18% dels infants vulnerables de Barcelona no van poder seguir el curs escolar durant el confinament perquè no disposava d'eines digitals, segons conclou l'informe ‘Covid-19 i infància a Barcelona’ elaborat per l'Ajuntament de Barcelona. El consistori ha identificat fins a 16 “grans impactes” en la vida i els drets dels infants originats per la Covid-19 i constata que els menors van patir “avorriment, tristesa i preocupació” durant el confinament.

Durant aquest període fins a un 84% dels menors va patir per si els seus familiars emmalaltien, la seva màxima preocupació. Així mateix, a un 65% dels infants els preocupava que els avis passessin més temps sols i un 44% es preocupava “molt” per si els familiars podien perdre la feina.

Amb tot, l’informe considera que durant la pandèmia han quedat “singularment afectats” set drets “d’especial rellevància” pels infants. Es tracta del dret a la vida digna, el dret a l’educació, el dret a la salut i els serveis sanitaris, el dret a la família i la protecció, el dret a la protecció contra els maltractaments, el dret a rebre una informació adequada i el dret al joc, el descans, el lleure i la cultura. En aquesta línia, l’informe confirma que els nens, nenes i adolescents “han quedat afectats físicament, emocionalment i psicològicament per les mesures preses durant l’inici de la pandèmia”, tal com va dir el Comitè dels drets de l’infant.

L’Institut Infància i Adolescència de Barcelona assegura que, a més, s’han agreujat “les necessitats socials dels infants i adolescents que es troben en situacions de pobresa extrema”. Així, l’informe afirma que les famílies en situacions de vulnerabilitat social s’han trobat amb més dificultats per garantir els drets dels infants. A més, conclou que el confinament ha agreujat les desigualtats educatives i ha evidenciat la bretxa digital.

Pel que fa a la salut mental, l’informe corrobora l’“impacte emocional negatiu del confinament absolut en la població infantil”. En relació amb abans de la pandèmia, l’estudi assegura que s’ha observat “una disminució notable de l’alegria” i un augment de la tristesa, sent aquesta més acusada en les ciutats que no pas en un entorn rural.

Sobre el lleure, es considera que no totes les famílies poden acompanyar el joc dels infants i adolescents, sigui pel teletreball o perquè fan feines precaritzades. A més, ha augmentat l’ús de les pantalles i l’entreteniment digital.

El document també recull una cinquantena d’iniciatives i mesures que l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa o bé ha reforçat durant els últims mesos per tal de mitigar aquests impactes. L'informe s'ha presentat a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article