Veïns i comerciants del Raval reclamen a Endesa que els indemnitzi pels talls: “La llum és un dret”

Reclamen que s’actualitzi la xarxa del barri i insten l’Ajuntament a portar-ho a la fiscalia


Veïns, comerciants i entitats del barri del Raval de Barcelona han denunciat aquest dijous davant la seu comercial d'Endesa els talls de llum que pateixen des de fa mesos. "La impotència dels veïns i comerciants ens porta a denunciar la situació", han afirmat en un manifest llegit per Hajat Hoummi, veïna del Raval.

Exigeixen que s'indemnitzi els clients amb bonificacions a les factures i també als comerciants per les pèrdues ocasionades. A més, demanen a l'empresa que actualitzi la xarxa, que està "obsoleta", i reclamen la implicació de les administracions. En concret, insten l'Ajuntament de Barcelona a portar els talls de llum a la fiscalia i també hi sumen a la Generalitat perquè es reforcin les ajudes. "La llum és un dret", diuen.

"Ens consten zones importants del Raval i finques senceres que han patit dies i hores senceres sense llum", ha afirmat en roda de premsa Flora Muñoz, de la xarxa veïnal del barri. La resposta d'Endesa davant la situació, han denunciat, ha estat "el silenci". També reneguen que s'associï el problema de subministrament amb l'argument que hi ha veïns que punxen la llum. "Sembla més aviat una manera d'estigmatitzar un barri amb moltes necessitats", ha assenyalat Muñoz.

Per tot plegat, han presentat una queixa a Endesa aquest dijous. A més, Muñoz ha explicat que estan recopilant dades per conèixer amb més detall quants veïns i comerciants s'han vist afectats o es veuen afectats pels talls. De moment, han recopilat signatures de més de 300 veïns i les han presentat al Síndic de Greuges.

En paral·lel, tenen previst reunir-se en els propers dies en el marc de la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona per compartir informació i organitzar-se amb veïns d'altres barris afectats. A més, subratllen que en situació de pandèmia hi ha moltes persones que estan teletreballant o estudiant i seguint classes de forma telemàtica, amb el perjudici que implica en el dia a dia patir talls.

Afectacions al comerç

Un dels testimonis sobre les afectacions al comerç l'ha donat Carme Soldevilla, propietària d'una perruqueria canina que ha computat que els talls de llum intermitents al seu establiment sumen fins a 17 dies, entre novembre i gener.

"Quan ve un client i no tens llum el client se'n va", ha resumit, explicant també com en algun cas el tall s'ha produït enmig de la feina amb els gossos "a mitges". Altres problemes, ha recordat, és que no poden rebre trucades de clients ni tampoc cobrar amb targeta si la llum no va. "Endesa ha de fer alguna cosa, jo porto 26 anys pagant un bon rebut cada mes i no he deixat de pagar mai", ha assegurat. A més, ha remarcat que hi ha una pandèmia que ja ha tocat els comerços i ha afegit que com ella també s'hi han trobat d'altres establiments, com el bar del davant de la seva perruqueria, que no ha pogut ni fer cafès.

Implicacions per a la salut

La Yolanda, veïna del carrer Robadors, ha recordat que un bloc va cremar fa uns dies per la mala instal·lació elèctrica i ha reclamat solucions a la companyia elèctrica i al consistori, recordant que hi va haver persones en perill. D'altra banda, Cristina Beorlegui, infermera del CAP Raval Nord, ha denunciat que els talls de subministrament "atempten de forma directa sobre la salut i en especial en els col·lectius més vulnerables". Les implicacions que tenen els talls per a la salut dels veïns, ha dit, van més enllà de passar fred.

Com a exemples, ha citat casos de veïns que necessiten estar connectats a oxigen o conservar insulina al frigorífic. També ha recordat que la situació contribueix a l'aïllament de les persones més dependents, que es queden sense teleassistència o possibilitat de contactar per telèfon el CAP. A banda, ha conclòs, també hi ha persones que han de carregar els audiòfons i altres que per sortir al carrer només poden fer-ho amb ascensor.

Endesa es compromet amb Badalona

La companyia elèctrica Endesa s'ha compromès amb l'alcalde de Badalona, Xavier Garcia Albiol, a treballar en la millora de la xarxa a la localitat per evitar talls de llum en domicilis. El batlle ho ha anunciat en una visita al barri de La Pau, després d'una reunió feta aquest dimecres amb l'empresa. L'Associació de Veïns li ha lliurat unes 170 reclamacions de veïns que van patir fins a quatre dies seguits d'interrupció del fluid elèctric. El consistori ha anunciat que les traslladarà de manera conjunta a Endesa, tot i que es té constància de fins a 600 afectats només en aquest barri. Garcia Albiol també ha avançat que es farà un dispositiu per detectar i regularitzar abonats que punxen la llum i evitar talls col·lectius.

Albiol ha explicat que en la reunió telemàtica mantinguda dimecres es va explicar que hi havia barris com el de La Pau que s'estaven mobilitzant per unificar totes les queixes documentades. L'alcalde s'ha mostrat convençut que la companyia "estarà a l'alçada" no només amb la resposta als veïns, també amb la millora de la xarxa arreu de la ciutat i amb la inversió adequada. "El que va passar fa dues setmanes no es tornarà a repetir, on hi va haver veïns que es van quedar fins a quatre dies sens llum, és una situació que tècnicament ha de resoldre Endesa", ha assenyalat l'alcalde. Ha posat èmfasi en el fet que al barri hi ha un problema amb la xarxa elèctrica, però que també es donen casos d'irregularitats en diversos punts de la ciutat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article