Un dia a l’oficina, un altre a casa: la jornada híbrida, una opció cada vegada més implantada

El disseny d’un espai laboral a casa ha de ser prioritari, i també fer descansos i desconnectar de l’entorn digital sense sentiment de culpa


Després de l'experiència obligada de teletreball de molts espanyols amb el confinament del 2020, n'hi ha molts que, un cop van haver tornat a l'oficina, van considerar que el model ideal és l'híbrid. La combinació en dies, setmanes o mesos d'acudir a una seu física i treballar des de casa és l'opció preferida per més del 70% dels ciutadans, segons un estudi.

El professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Enrique Baleriola ratifica que aquesta barreja “pot resoldre, o almenys pal·liar, molts dels inconvenients d'ambdues modalitats”, mentre que el professor col·laborador dels Estudis d'Economia i Empresa Manel Fernández Jaria considera que aquesta opció és “una idea excel·lent per aprofitar els beneficis dels dos models de treball”. Però mantenir dos espais i entorns laborals pot tenir alguns inconvenients, de manera que tots dos aposten pel fet que l'empresa faci un estudi previ abans de seguir aquest model i que es pugui anar actualitzant de forma permanent per tal que els treballadors estiguin satisfets i treguin el màxim profit de totes dues posicions.

I és que dues taules de treball i dos equips, la solitud d'una casa o la multitud d'una oficina poden provocar problemes de concentració o productivitat dels treballadors. Per això, Fernández Jaria proposa “preguntar als equips, dissenyar un model experimental, implementar-lo durant un temps i avaluar-ne els resultats” i després dur a terme el “canvi”.

L'expert en psicologia està d'acord amb el fet que no hi ha “receptes o fórmules magistrals” i que cal adaptar-se a les “característiques” de la plantilla perquè s'hi adapti, sent prioritària una “comunicació fluida” a fi de poder recollir les “experiències i circumstàncies” de cada treballador. Tots dos apunten a la socialització com la part que cal tenir en compte per evitar l'aïllament dels treballadors quan teletreballen. En aquest sentit, el docent dels Estudis d'Economia i Empresa proposa “potenciar trobades, treball en xarxa intern, tallers, formacions o reptes”, mentre que l'investigador dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, a més de creure en aquest tipus d'activitats per pal·liar la solitud del treball remot, també planteja fixar, per exemple, “una franja de connexió per a videotrucades o establir un dia setmanal sense correus electrònics”.

Cinc claus per treure tot el profit del model

Tots dos especialistes proposen cinc claus per treure tot el profit del model híbrid de treball, cada vegada més instaurat en empreses d'arreu del món.

1. Planifica bé el temps, tant la setmana com el dia. “Has d'interpretar amb claredat les tasques que seran prioritàries en el treball presencial i en el treball remot”, explica Fernández Jaria, a la qual cosa Baleriola afegeix que també cal “adaptar” les funcions laborals al “context personal, familiar i de la llar” sent “realista”. En tots dos camps, assenyalen l'un i l'altre, hi ha d'haver certes “rutines” per poder treure el màxim profit de la situació.

2. No caiguis en el sentiment de culpa. Tots dos especialistes adverteixen que és possible que el treballador senti que, si és fora de l'oficina, ha d'estar disponible “cada dia de la setmana a qualsevol hora”. Però, remarca Baleriola, “igual que no es fa en el treball presencial, tampoc no es fa en el remot”. El docent dels Estudis d'Economia i Empresa també insisteix a no sucumbir a l'error “greu” d'estar “hiperconnectat” quan es teletreballa: “Centra't en el que tens programat fer i, si et sobra temps, compensa-ho en positiu, augmenta el temps lliure… T'ho mereixes!”.

3. Dissenya un bon espai de treball a casa i mou-te! Per poder estar certs dies o setmanes a casa és fonamental disposar d'equips adaptats, tant informàtics com de mobiliari, destaquen ambdós professors. L'àrea de treball ha de ser “agradable, ordenada, ventilada, un espai que et convidi a entrar i que et faci sentir bé”, defineix Fernández Jaria, que ho relaciona amb la millora en la concentració a l'hora de treballar. Però l'expert en psicosociologia laboral també recorda que és fonamental no estar permanentment asseguts davant la pantalla. “Igual que fem un cafè ràpid amb un company a l'oficina, és important desconnectar un moment en el teletreball”, proposa.

4. No esperis els mateixos resultats. L'especialista dels Estudis d'Economia i Empresa assegura que cada entorn de treball té “avantatges i inconvenients”, de manera que els resultats no seran els mateixos i és important ser “flexible” pel que fa a les expectatives. “Quan ets a l'oficina, programa i prioritza el treball col·laboratiu, potencia les relacions per afavorir la creativitat i, quan treballis en remot, centra't en el treball individual”, resumeix.

5. Diferencia els diferents tipus de tasques. Segons els especialistes, el treballador ha de ser conscient de les diferències en les tasques que ha de fer tant al llarg del dia com en els diferents espais de treball. Així, explica Baleriola, s’ha de separar el treball “important” de l’“emergent”, el que sorgeix de sobte i que, diu, cal avaluar si s'ha d'anteposar o esperar a acabar el que es duu a terme llavors. Fernández Jaria també parla d'adaptar “els blocs de tasques al cronotip” de cada persona i sempre prioritzar les tasques roca, que són “les importants, les que marquen la diferència i no es poden canviar dins de la programació diària”. “Les primeres hores de la jornada laboral marquen la diferència en la productivitat”, conclou.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article