Entitats i famílies exigeixen una aposta clara per la inclusió de l’alumnat sord

Demanen que l’escola Tres Pins de Barcelona, l’única amb modalitat bilingüe, passi a ser un institut-escola per garantir l’aprenentatge del col·lectiu


Un centenar de persones s’han concentrat aquest dilluns a les portes del Departament d’Educació per exigir una aposta clara per la inclusió de l’alumnat sord en el sistema educatiu públic de Catalunya. Una aposta que implicaria reforçar l’ensenyament de modalitat bilingüe; és a dir, amb l’ús conjunt de la llengua de signes catalana i de la llengua oral. Per aquest motiu, entitats com ‘Volem Signar i Escoltar’ demanen que l’escola Tres Pins de Barcelona, l’únic centre públic de primària que ofereix el model bilingüe, passi a ser un institut-escola, amb l’objectiu de garantir la continuïtat de l’aprenentatge dels nens i les nenes amb sordesa. Una mesura que compta amb el suport de la comunitat educativa i de les associacions de famílies.

Actualment, a Catalunya hi ha al voltant de 2.000 alumnes amb sordesa, dels quals només 150 tenen accés a educació bilingüe; segons l’associació ‘Volem Signar i Escoltar’ (VSiE). A tot el territori, tan sols l’escola Tres Pins, el centre d’educació especial Josep Pla i, fins ara, l’institut Consell de Cent utilitzen la modalitat bilingüe per educar els infants amb sordesa en un entorn inclusiu. Tots tres centres, a més, es troben a Barcelona; un fet que comporta que molts dels alumnes amb aquesta condició hagin de desplaçar-se des de municipis llunyans, com Vic o Granollers, per poder accedir a una educació plenament inclusiva.

El pròxim curs serà especialment decisiu per a la continuïtat del model bilingüe de llengua de signes i oral, ja que només hi ha un alumne de l’escola Tres Pins que acabarà primària i els únics dos alumnes amb sordesa que queden a l’institut Consell de Cent acaben d’acabar quart d’ESO. Un fet que posa en perill la continuïtat de la modalitat bilingüe a l’únic institut de Catalunya on ara per ara és possible. La vocal de l’AFA Tres Pins, Sílvia Curcó, explica que això és així perquè les famílies, “per proximitat”, decideixen portar els seus fills i filles a instituts on la llengua inclusiva no és la de signes i, per tant, cada cop hi ha menys alumnes amb sordesa que arribin a secundària en un model bilingüe.

Per aquestes raons, tant des de l’AFA com des d’entitats com VSiE demanen al Departament d’Educació que l’escola Tres Pins de Barcelona pugui convertir-se un institut-escola, perquè els alumnes amb sordesa puguin continuar els seus estudis en un entorn inclusiu. “Ja tenim tots els recursos. Hi ha logopedes, hi ha professorat que sap llengua de signes, tot el monitoratge i el personal de menjador està format en llengua de signes; i, a més, els nens i les nenes, si continuen a la nostra escola, tindrien els seus companys també amb ells i no es trobarien sols, que és el que acostuma a passar quan arriben a l’institut”, assegura Curcó.

Membres de les entitats s’han reunit amb la direcció d’educació inclusiva del departament | Augusto Magaña

El departament té en compte la possibilitat de l’institut-escola

Aquest dilluns, abans de la concentració, membres de VSiE i de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) s’han reunit amb la directora general d’Educació Inclusiva i Llengües, Laia Asso Ministral, per transmetre les necessitats de l’alumnat amb sordesa. La presidenta de VSiE, Marian González, assenyala que tot i que no han sortit de la reunió amb un pla de treball, des del departament han assegurat que la conversió de l’escola Tres Pins en un institut-escola és una opció que “està sobre la taula” i s’han compromès a solucionar abans del setembre els casos de quatre infants amb sordesa que ara mateix no tenen plaça a cap escola o centre que tingui els recursos que necessitin.

“Costa molt de confiar. Són moltes les reunions que hem tingut abans amb el departament i ens han enganyat moltes vegades”, afirma González. Segons les entitats que han assistit a la reunió, des d’Educació s’han compromès també a tornar a trobar-se a l’octubre.

La presidenta de VSiE deixa clar que per garantir la plena inclusió dels infants amb sordesa no basta amb “ampliar els recursos als centres més propers a on viu l’alumnat”, sinó que també s’ha d’aconseguir crear “una comunitat de nens, nenes i persones adultes sordes” per tal de generar “un entorn lingüístic ric”. Tot i que reconeix que això no es pot fer “a la cantonada de casa de cada nen”, González sí que proposa que hi pugui haver deu instituts-escola amb model bilingüe arreu de Catalunya.

També subratllen que és clau el desenvolupament d’escoles bressol on s’ensenya conjuntament llengua de signes catalana i llengua oral, ja que actualment només existeix una prova pilot a Barcelona a la bressol Forestier. “Molts nens i nenes pateixen una greu privació lingüística, per no haver tingut abans accés a la llengua de signes i a poder-se desenvolupar en l’àmbit lingüístic, cognitiu i psicosocial; i això fa que després no puguin continuar amb un projecte ordinari a la secundària”, apunta González.

A més, la presidenta de VSiE destaca que un altre fet que provoca que moltes famílies no escullin el model bilingüe per educar els seus fills i filles amb sordesa és que els departaments de Salut i d’Educació tenen “una visió medicalitzada” de les persones sordes, des de la qual s’aposta per l’ús d’audiòfons o implants coclears per facilitar l’aprenentatge en un model oral. “Això no és inclusió, això no és el decret d’escola inclusiva”, assegura González, qui apunta també al fet que el 90% dels infants amb sordesa neixen en famílies oïdores que desconeixen la llengua de signes i no estan ben informades sobre la millor modalitat educativa pels seus fills i filles.

“Reivindiquem que cada família pugui escollir el model educatiu que vulgui i que tingui les opcions, ja que el departament té els diners per tirar-les endavant”, conclou la vocal de l’AFA Tres Pins, Sílvia Curcó.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article