Docents novells faran una estada d’un curs en centres amb mentors formatius

El Departament d’Educació impulsa una prova pilot a 60 escoles i instituts, on es podran acollir fins a 250 professionals


El Departament d’Educació impulsarà a partir del curs vinent un projecte pilot que permetrà que docents novells facin una estada d’un curs en centres seleccionats per fer-los acompanyament a través de mentors. Es tracta del programa ‘Sensei’, de residència inicial del docent de Catalunya i que han presentat aquest dilluns els consellers d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i Universitats, Joaquim Nadal. Aquest curs se seleccionaran 60 centres que oferiran aquesta experiència a partir del curs vinent, quan es podran acollir fins a 250 docents de la borsa amb menys de tres mesos d’experiència —150 a primària i 100 a secundària—. La idea és fer un testatge del projecte i decidir si s’escala a tot el sistema i de quina manera.

El projecte parteix de l’anàlisi de recerca educativa que apunta que hi ha competències que són clau i que, si no s’assoleixen durant els primers dos anys, després no permeten l’assoliment d’altres. També es busca millorar els resultats educatius globals del sistema i la satisfacció laboral i el benestar docent. Aquesta és una pràctica que ja és una realitat a molts països europeus.

La iniciativa començarà a rodar aquest curs amb l’elecció dels 60 centres formadors. A aquests se’ls hi demana que hagin tingut alumnat en pràctiques, que tinguin una idea clara de com formar els docents novells i que despleguin les metodologies que permetin l’aplicació del projecte. A més, es garantirà que hi hagi tant diversitat territorial com de tipologia de centres. Només poden ser centres públics per les exigències del finançament europeu, però Educació treballa en una experiència similar per als concertats.

En aquests centres hi haurà 85 mentors, que estaran alliberats fins a un màxim de mitja jornada lectiva. La seva tasca serà la d’acompanyar el docent novell i capacitar-lo. A més, el mentor rebrà un programa formatiu, orientacions i guies, l’acompanyament per part d’experts i participarà mensualment ten una comunitat pràctica de docents en mentoria.

500 docents novells en dos cursos

El projecte s’aplicarà en dos cursos i per a cada curs s’oferiran 250 places. Per accedir-hi és necessari haver superat la formació inicial de grau o màster i estar inscrit a la borsa de treball de personal docent, sense experiència o amb un màxim de tres mesos treballats. Els que superin el programa rebran un certificat de 250 hores de formació, que tindran el mateix efecte que la superació del curs d’iniciació a la tasca docent. El docent novell cobrarà mitja jornada, ja que la seva feina pràctica com a docent serà de mitja jornada i l’altra mitja la destinarà a la formació és teòrica, a seguir tallers o a visitar altres centres per conèixer altres experiències, entre d’altres.

Aquests docents novells no formaran part de la plantilla estructural del centre sinó que seran personal extra, segons fonts d’Educació.

Les sis competències bàsiques que han d’adquirir aquests professionals novells s’estructuren d’acord amb uns objectius d’aprenentatge i uns àmbits com el model educatiu i lingüístic de Catalunya, el desenvolupament de pràctiques d’aprenentatge actualitzades, la gestió de l’aula que fomenti la participació i el desenvolupament de l’alumnat, l’avaluació formadora i formativa de l’alumnat, el desenvolupament de la identitat docent del novell i la gestió socioemocional amb l’alumnat, docents i famílies.

La prova pilot tindrà un cost d’11 milions d’euros per als dos cursos, finançats al 95% per les institucions europees. Un cop finalitzada l’experiència de dos cursos es debatrà si s’aplica o no al conjunt del sistema i, en cas que s’escaigui, el com. En aquest com s’emmarca per exemple el debat de si ha de ser o no obligatòria o de si els docents novells han de formar part de la plantilla o fer-ho de forma extraordinària. Si s’optés per aquesta darrera opció, el cost per curs seria de 160 milions d’euros per al Departament. En tot cas, fonts d’Educació han defensat que la idea no és imposar el projecte sinó treballar-lo i dialogar amb la comunitat educativa perquè si s’observa que és beneficiós es pugui ampliar.

Cada curs surten de les facultats entre 3.000 i 4.000 docents novells a Catalunya. El programa es dirigiria a aquest col·lectiu.

Revisió i actualització de les competències professionals docents

El programa ‘Sensei’ és una de les dues potes que Educació ha presentat en el marc del desenvolupament professional docent. L’altra és una revisió i actualització dels plans de formació permanent del professorat amb la idea de millorar la seva capacitació. En aquest sentit, s’obre ara al conjunt de la comunitat —tot i que la feina prèvia s’ha fet durant un any i mig— per veure quines han de ser les competències que han de tenir els docents amb aquesta formació permanent.

Les competències professionals que es potenciaran són la socioemocional, la comunicativa, el disseny i avaluació de l’acció educativa en el marc del projecte del centre; la pràctica educativa per a l’aprenentatge d’entorns, la docència informada en l’evidència; la competència digital i el desenvolupament professional per a una actuació compromesa.

La voluntat d’Educació és establir un diàleg amb participació de tots els agents implicats, com entitats del món educatiu, sindicats, instituts i universitats. Un cop superat aquest diàleg, amb una durada aproximada d’un any, el Departament d’Educació impulsaria un pla sobre formació docent dotat amb recursos.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article