L’ús massiu de les plataformes digitals a l’escola vulnera els drets de la infància, segons un informe

L’aFFaC i el grup de recerca Esbrina de la UB analitzen la dependència de les aules a les grans corporacions tecnològiques


L’ús massiu i no regulat de plataformes digitals de grans corporacions tecnològiques als centres educatius vulnera potencialment els drets de la infància. Aquesta és la principal conclusió d’un informe elaborat per les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) i el grup de recerca Esbrina de la Universitat de Barcelona (UB), on s’ha examinat la relació de dependència que existeix a les escoles i instituts catalanes de les eines tecnològiques que proporcionen les empreses BigTech, com Google i Microsoft.

L’estudi Plataformes digitals BigTech del sistema educatiu català i drets de la infància: amenaces i reptes ha analitzat com afecta el desplegament massiu de les plataformes digitals en el dret a l’educació des de sis dimensions diferents: el dret al lliure desenvolupament de la infància, el dret a la igualtat i a la no discriminació, el dret a la llibertat d’ensenyament i a la llibertat acadèmica, el dret d’accés a la tecnologia moderna i a l’alfabetització, el dret a la privacitat i a la protecció de dades, i el dret a la informació i a la llibertat d’opinió i d’expressió. 

Entre les principals conclusions de la investigació, es remarca l’existència d’una dependència mútua entre els sistemes educatius públics i les grans corporacions del sector tecnològic. Per part de l’administració pública, segons aquest estudi, existeix un “solucionisme tecnològic” que les empreses de BigTech identifiquen i tracten com un nínxol de mercat present i futur. A l’informe s’assenyala com aquesta dependència genera una tensió evident entre els principis que persegueix l’educació pública i els objectius lucratius que tenen les grans corporacions. 

La investigació recull també que la comunitat educativa —alumnat, professorat, equips directius i famílies— veuen amb preocupació el “procés de plataformització del sistema educatiu”. En aquest sentit, s’ha detectat “una manca de capacitat crítica per a identificar les vulneracions de drets que es produeixen amb l’ús de les plataformes digitals de les BigTech en els centres educatius”. A més, es remarca també la “manca d’alternatives” que hi ha a les plataformes digitals comercials per fer-ne ús als centres educatius.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article