Nova guia per incorporar la perspectiva LGTBIQ+ als serveis i recursos de la DGAIA

L’objectiu és facilitar l’acompanyament d’infants, adolescents i joves pel que fa a la diversitat afectiva, sexual i de gènere


El Departament d’Igualtat i Feminismes i el Departament de Drets Socials han presentat aquest dijous una guia que busca promoure la incorporació de la perspectiva LGTBIQ+ als serveis i recursos de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). El document facilita les eines i mitjans necessaris perquè els equips professionals de la DGAIA puguin dur a terme la seva tasca educativa i d’acompanyament a infants, adolescents i joves, també des del vessant de la diversitat afectiva, sexual i de gènere.

La guia s’ha presentat en el marc d’una jornada que ha comptat amb les intervencions de joves que viuen en recursos de la DGAIA, professionals del sistema de protecció a la infància i l’adolescència, així com representants d’entitats de l’àmbit de la infància i persones expertes en temàtica LGTBIQ+.

Pautes per actuar en tots els àmbits

El document és fruit del treball conjunt dels equips professionals de Drets Socials i Igualtat i Feminismes, així com de persones expertes del teixit associatiu, i dedica un apartat específic a l’ús d’un llenguatge respectuós “amb totes les persones pel que fa a les qüestions de gènere i orientació sexual”. El text recull que “el llenguatge és una eina de canvi social” i convida a revisar, amb pautes senzilles, tots els documents que són rellevants en la prestació dels serveis. La guia també fa una crida a repensar espais comuns i individuals per garantir la seguretat d’infants, adolescents i joves, i per assegurar que tothom té cobertes les seves necessitats en condicions d’igualtat.

En relació amb el model d’intervenció, la guia enumera un seguit de pautes que cal tenir presents a l’hora de dur a terme acompanyaments psicoeducatius que incorporin la perspectiva LGTBIQ+. Entre altres, estableix que cal preguntar a cada persona com vol ser anomenada i amb quin pronom, i fer activitats i tallers per a infants, adolescents i joves sobre gènere i sexualitat per tal de visibilitzar totes les realitats existents i sensibilitzar sobre aquestes realitats. També es recomana oferir referents positius de persones del col·lectiu als infants, adolescents i joves, i coordinar-se amb els serveis públics d’atenció a les persones LGTBIQ+.

Pel que fa a la prevenció i abordatge de la LGTBIfòbia, el document recull que “l’origen de les discriminacions i les violències és multifactorial i, per tant, exigeix respostes complexes”, i fa referència a la Directriu general d’actuació 3/2021, de 7 d’abril, per la qual s’aprova i es fa difusió del protocol en centres i recursos de protecció davant d’una situació d’assetjament o discriminació per motiu d’orientació sexual, expressió de gènere o identitat de gènere.

La guia presenta nombrosos exemples de comentaris discriminatoris per tal de facilitar-ne la identificació, alhora que especifica conductes i accions que poden constituir un delicte i incoar un procediment sancionador administratiu o penal. A més, el document recorda el deure d’intervenció, és a dir, l’obligació que té qualsevol professional del sector públic d’intervenir davant d’una situació d’assetjament o discriminació contra les persones LGTBIQ+, i ofereix algunes pautes d’actuació i reparació.

Per últim, la guia inclou un conjunt d’indicadors de seguiment i avaluació; una proposta d’activitats per realitzar en els recursos i serveis amb infants, adolescents i joves, i un glossari.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article