Les alteracions en el son de la gent gran poden derivar en malalties

Oferim un decàleg de recomanacions per a dormir bé

Aproximadament un 32% de la gent gran presenta alteracions en el son, el 37% té problemes per adormir-se, un 29% es desperta durant la nit i fins un 19% es queixa de despertar-se massa d'hora. Segons el Portal Mayores, aquestes alteracions sovint són el resultat de la presència de malalties físiques o psíquiques o de l'elevat ús de medicaments i deriven en hipertensió, depressió o malalties cardiovasculars. 

Decàleg de recomanacions per a dormir bé:
 
1.- Posa't al llit i lleva't sempre a la mateixa hora, fins i tot els caps de setmana i les vacances.
 
2.- No intentis dormir fins que no tinguis son. 
 
3.- Estiga't al llit el temps suficient adaptant-lo a les necessitats del son. Reduir el temps de permanència al llit sense dormir millora la son i, al contrari, estar-se molta estona al llit pot produir una son fragmentada i lleugera.
 
4.- Si passats 30 minuts des que t'has posat al llit no pots dormir, aixeca't, vés a una altra habitació i fes una activitat tranquil·la, com llegir. Quan tornis a tenir son, torna a l'habitació.
 
5.- Evita la migdiada. En casos concrets es pot permetre una migdiada de no més de 30 minuts de duració.
 
6.- Evita les begudes que contenen cafeïna i teïna. Limita el consum de líquids durant la tarda, sobretot si la freqüència urinària és un problema. 
 
7.- Tingues en compte els efectes que certs medicaments poden tenir sobre la son. Els estimulants a l'hora de posar-se al llit i els sedants durant el dia poden afectar de forma desfavorable la son. 
 
8.- L'alcohol i el tabac perjudiquen el son i, en aquest sentit, s'ha d'evitar el seu consum vàries hores abans de dormir.
 
9.- Realitza exercici en la mesura de les teves possibilitats i camina almenys una hora al dia, preferentment a la tarda, almenys tres hores abans d'anar a dormir. 
 
10- No s'ha de donar importància si una nit tens insomni i hem de ser realistes de cara les hores de son nocturn que podem aconseguir, sense mirar de dormir-ne més del que realment necessitem. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article