Una vuitantena de professionals es formen per prevenir l’assetjament sexual a les universitats

El curs insta els treballadors a “no estar de braços plegats” i els proposa diverses eines per tenir “un paper proactiu”


Una vuitantena de professionals acabaran el pròxim mes de gener una formació per prevenir i erradicar l’assetjament sexual i les violències masclistes a les diverses universitats catalanes. Es tracta d’una de les activitats previstes pel protocol-guia —aprovat el passat mes de febrer— que busca establir paràmetres comuns per a l’elaboració dels plans d’igualtat i dels protocols de cada institució. Tal com ha explicat Montse Iglesias, una de les formadores, les sessions permeten donar eines als professionals, però també “intercanviar experiències” i “millorar” les pràctiques existents. “No hem d’estar de braços creuats esperant que arribi una denúncia, hem de tenir un paper proactiu per prevenir-la i erradicar-la”, subratlla.

La formació va començar el passat mes d’octubre entre el personal de les 12 universitats catalanes per a garantir l’eficàcia en l’aplicació del nou protocol-guia, impulsat pels departaments de Recerca i Universitats i el d’Igualtat i Feminismes. Aquest dilluns s’ha celebrat una de les sessions presencials amb la presència de les expertes Montserrat Iglesias i Elena Garrido, que s’han centrat en l’àmbit psico-social abordant temes com l’assistència i l’acompanyament a les víctimes, juntament amb experiències de bones pràctiques.

La d’aquest dilluns 20 de novembre és la darrera de les set formacions previstes amb una durada de 28 hores que s’imparteix al primer dels tres grups previstos fins al principi del mes de gener, que sumen en total una vuitantena de persones, principalment de les unitats d’igualtat de les universitats, però també d’altres serveis.

Iglesias explica que una de les particularitats del curs és que més enllà de donar informació als assistents, permet intercanviar experiències, un fet que genera un “impacte molt positiu” i que espera que arribi a totes les universitats per poder disposar d’uns estàndards comuns. De fet, recorda que es tracta d’una demanda “dels mateixos professionals” que ha pogut arribar de la mà de la implementació del protocol-guia.

A banda, afegeix que respon també a un mandat legislatiu, ja que la llei catalana preveu que “totes les persones que intervinguin en el protocol tinguin una formació adequada”. Per Iglesias, un dels principals objectius és poder “millorar” la intervenció en aquest àmbit i aconseguir “reduir i prevenir” els possibles casos de revictimització. “Busca un canvi de model d’intervenció en què es posi la víctima al centre”, afegeix.

El bon funcionament del curs ja ha derivat en la programació d’una segona edició, on s’impartiran els mateixos continguts, però amb nous assistents. Els grups continuaran incorporant unes quinze persones per sessió, per poder garantir la seva participació en una proposta que sigui “enriquidora” per a tothom.

Noves pautes per abordar els casos

El curs ha estat rebut amb optimisme entre els assistents que, asseguren, els ha proporcionat eines que fins ara no tenien. És el cas de la Virgínia Miravé, que apunta que en ser un curs “molt pràctic” els permet reflexionar i plantejar preguntes que després poden ser “útils” per la unitat que acull alumnat amb queixes. “Pot passar una situació estigui recollida en l’àmbit normatiu d’una manera, però tu la pots abordar tenint en compte què és millor per a les persones i la institució”, assenyala.

En el seu cas, sosté que majoritàriament es tracta d’assetjament entre estudiants, i que bona part prové de les xarxes socials. D’altra banda, admet que encara és complicat que les noies ho diguin, ja que, sovint, pateixen perquè “no saben quines poden ser les conseqüències”. “Algunes no ho denuncien perquè no els sembla tan important, però també és veritat que cada vegada ho tenen més clar i reaccionen de seguida”, diu.

De fet, la sanció no és l’única manera d’abordar certs casos, i Miravé recorda que hi ha més opcions possibles. “Per a mi el fet innovador del protocol-guia és que la mateixa institució aprengui dels casos”, afirma. En la mateixa línia s’ha pronunciat una altra de les assistents, la Cristina Rodríguez, que recorda que “no s’ha de posar el focus en la denúncia”, ha remarcat.

“Hi ha moltes accions que es poden fer abans que el fet es produeixi”, apunta. Un dels aspectes més positius del curs, per ella, ha estat veure que “hi ha eines per abordar els casos amb una major eficiència”. També ha admès que ha pogut veure que poden haver-hi casos a tots els centres, i que cal treballar per garantir una bona gestió prèvia i posterior.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article