Ajuntaments i entitats socials prioritzaran la qualitat en lloc del preu en les contractacions de serveis a les persones

El nou model s’ha presentat en el marc del Fòrum Social Metropolità i centra l’atenció en l’assistència que rep l’usuari


Ajuntaments de la regió metropolitana de Barcelona i entitats socials han presentat un nou model de contractació pública que prioritza els criteris no econòmics a l’hora d’oferir serveis a les persones. La proposta vol donar resposta a l’actual llei de contractació pública que, segons els impulsors de la iniciativa, va en detriment de la qualitat perquè dona més pes al preu del servei. Al mateix temps, han indicat que aquesta normativa afavoreix la precarització del sector social i impacta en l’assistència que rep l’usuari final.

Aquest dimarts s’ha celebrat la primera Convenció del Fòrum Social Metropolità, en el qual s’ha presentat un nou model de col·laboració entre entitats socials i ajuntaments i el document Posar en pràctica una provisió i contractació pública de serveis socials de qualitat i estable, que inclou unes fitxes on s’indica com es pot fer una contractació de la qualitat i com es pot garantir l’estabilitat dels serveis que prioritzi la qualitat. La sessió d’aquest dimarts ha acabat amb una lectura d’un manifest signat per ajuntaments i entitats socials en el qual s’ha reclamat implementar aquest model.

Aquestes han denunciat que l’actual llei de contractació pública afavoreix que els ajuntaments prioritzin els criteris econòmics en detriment de la qualitat dels serveis. Al mateix temps, han reclamat que aquesta normativa contribueix la precarització del sector social impactant alhora en els serveis i les persones ateses. Davant aquesta situació, des del Fòrum Social Metropolita s’han presentat una sèrie de propostes que, alerten els promotors, “no poden ser rebutjades esgrimint arguments normatius o de legalitat”.

Durant els darrers mesos, les entitats socials i els ajuntaments han treballat amb el Col·legi de Secretaris, Interventores i Tresorers d’Administració Local de Barcelona (CSITAL), per definir les fórmules de contractació més adients i l’orientació que cal donar als concursos de procediment obert per aconseguir la prevalença de la qualitat i l’estabilitat dels serveis a les persones.

Segons els impulsors de la proposta, existeixen dues modalitats de provisió de serveis que permeten treballar en aquesta línia: la gestió delegada i la concertació de serveis. A banda, pel que fa als concursos de procediment obert, han apostat perquè els criteris de valor relacionats amb la qualitat d’atenció se situïn al voltant del 50%, i els de preu restin per sota del 30%.

En aquesta mateixa línia, tant ajuntaments com entitats, han destacat la necessitat de capacitar els i les professionals de l’administració local a través de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC); així com crear un repositori perquè sigui més senzill elaborar els plecs de contractació d’acord amb els esmentats criteris. Aquesta eina seria compartida entre els ajuntaments que han pres part en el Fòrum Social Metropolità.

Per últim, els promotors del nou model han acordat col·laborar en un servei d’orientació que vetlli perquè s’apliquin les modalitats de contractació més adients ateses les característiques i els destinataris del servei.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article