Periodistes, mitjans de comunicació i institucions elaboren materials de formació per millorar la perspectiva de gènere a les notícies

Les dones representen el 23% de les persones que apareixen en la informació mentre que els homes el 77%


L’Institut Català de les Dones (ICD), el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han presentat ahir al matí un manual per avançar en la inclusió de la perspectiva de gènere en els continguts informatius dels mitjans de comunicació. El manual “Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones”  s’ha creat a través d’un procés de treball en el qual han participat més d’una vintena de periodistes designats per les seves empreses.

L’objectiu del projecte és crear una eina útil que promogui la reflexió crítica i ajudi a ampliar la mirada periodística des del rigor i la pluralitat. El manual promou l’anàlisi dels prejudicis de gènere que perviuen en la nostra societat i que  penetren en els mecanismes de treball i finalment es reflecteixen en el relat informatiu.

La primera part del manual, estructurada en deu capítols, analitza pràctiques com la invisibilitat i el silenciament de les dones, l’abús dels rols i els estereotips, el tractament de les dones amb presència pública, l’ús del llenguatge i de les imatges. La segona aprofundeix sobre el tractament periodístic de les polítiques i les migrades, la xacra de la violència masclista i la salut de les dones. 

El manual té una tercera part que incorpora recursos i indicacions per ajudar a superar les rutines de la pràctica periodística i avançar cap a un discurs informatiu que tingui en compte la dimensió de gènere i les aportacions de les dones. Proposa, per exemple, incloure aquesta dimensió a nivell d’enfocament global de la notícia, en la cerca de fonts, i també en el moment d’escollir i prioritzar els temes.
 
Algunes dades
- Les dones representen el 23% de les persones que apareixen en la informació i els homes el 77%.
- Els homes assoleixen el paper d’experts en un 91%, mentre que en el cas de les dones el percentatge disminueix fins un 9%.
- El 17% de les dones que apareixen als mitjans s’identifiquen segons el seu parentiu o situació familiar. En canvi, en el cas dels homes només es correspon amb el 5%.
- Les dones protagonitzen el 27,5% dels inserts i els homes el 72.5%.
- La durada mitjana de les intervencions de les dones és de 28 segons i la dels homes de 44 segons. 
- Un 8,7% del temps de les notícies conté únicament declaracions de dones, mentre que en el cas dels homes ocupen el 51,8%.
- Per mitjà, la televisió és el format que més dones mostra en els seus informatius (34%), seguida a molta distància per la ràdio (23%) i la premsa (22%).
- Les representacions de les dones fomenten els estereotips, ja que tenen una presència rellevant en l’àmbit personal (44,5%), el sanitari (34,8%) –on acostumen a aparèixer més com a receptores que com a professionals– i l’educatiu (32,1%) –on apareixen més com a estudiants que com a formadores–.
- La presència de les dones polítiques és força reduïda (15,5%) i està molt per sota de la seva presència real en els governs, però, a més, la durada mitjana de les seves intervencions és clarament inferior a la dels homes polítics: 1’12” per a les dones; 2’1” per als homes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article