El programa 'Energia, la justa' atén 3.100 llars en situació de pobresa energètica en 5 mesos

El projecte ha format i ocupat 100 persones de més de 45 anys i en situació d'atur de llarga durada com a agents i informants energètics

El passat divendres 29 de juliol es va posar punt i final al Programa 'Energia, la justa', impulsat per ECAS i l'Ajuntament de Barcelona, que ha revisat el consum energètic de 3.100 habitatges de la ciutat.

El projecte va començar a caminar el febrer amb el doble objectiu de combatre la pobresa energètica als barris més desfavorits i reduir l'atur a través de la contractació de persones amb dificultats per accedir al mercat laboral i vinculades al programa Làbora.
 
Amb una durada de sis mesos, la iniciativa ha consistit en l'articulació d'un servei d'intervenció en les llars en situació de pobresa energètica a través de la re-qualificació professional de 100 persones en atur de llarga durada i que van ser formades com a agents energètics que visitaven les famílies per assessorar-les.  

"Es tracta de professionals desocupats amb una experiència laboral molt vinculada a la construcció i les instal·lacions. Un dels sectors més danyats per la crisis", explica la coordinadora d'entitats del projecte, Miriam Gabriel.

"Com que aquest perfil era molt masculinitzat, vam decidir incorporar també la figura dels informants energètics, configurada gairebé en la seva totalitat per dones amb experiència en l''àmbit de l'atenció al client", diu. De les 100 persones que han participat en el programa 78 són homes i 22, dones.

Mentre que els agents energètics han estat els encarregats de visitar les llars per a fer una lectura de la situació del pis, la despesa i l'ús d'energia, els informants s'han dedicat a tasques més administratives, com la planificació de les intervencions, l'atenció telefònica als usuaris i la gestió d'incidències.

Coordinació amb les entitats i els serveis socials

El programa, coordinat per ABD i Ecoserveis, ha dividit Barcelona en cinc zones. En cada una d'aquestes s'ha comptat amb una o dues entitats, que han exercit de partners estratègics gràcies a la seva coneixença del territori.  

Així, per exemple, Sant Andreu i Sant Martí han comptat amb el suport d'ABD, el territori de Nou Barris i Horta, de la Fundació Mercè Fontanilles i Ciutat i Valors; l'Eixample i Gràcia, de la Fundació Salut i Comunitat; Ciutat Vella i Sarrià, de Suara Cooperativa i la Fundació Surt; i el territori de Les Corts i Sants, d'Àmbit Prevenció i Iniciatives Solidàries.

"Allò genuí del projecte és que s'ha desenvolupat amb la col·laboració de vuit entitats de territori. Aquestes han estat les encarregades de fer la contractació dels treballadors  i Ecoserveis, entitat del sector ambiental, s'ha encarregat de fer la requalificació formativa dels participants".

Formació pràctica i teòrica dels agents energètics i informants

A cada territori se li han designat 20 persones, cinc informants i 15 agents energètics. "Les 100 persones tenien un contracte laboral i des del primer moment que van entrar a formar part del programa se'ls va remunerar", explica Gabriel. Tots van participar en un període de formació de l'1 al 26 de febrer, que combinava teoria i pràctica. L'1 de març va ser quan va començar l'execució del servei.

Les llars on s'ha intervingut han estat derivades des dels Centres de Serveis Socials de la ciutat i, en els cinc mesos que ha estat en marxa el programa d'atenció, s'han realitzat més de 3.000 intervencions. Abans que els agents es presentessin als habitatges, s'informava als usuaris que rebrien una visita perquè tinguessin les factures de subministrament a mà.

"Els agents s'asseien amb les famílies i feien una lectura de les factures. Miraven  la situació energètica de la llar i si tenia serveis extres contractats que no eren necessaris. A més, comprovaven si podien rebre ajudes o bonificacions per pobresa energètica", afirma Miriam Gabriel.

A través de la signatura d'un document de sessió drets a tercers, a més, els agents executaven els canvis, estalviant aquests processos a les famílies. "Han parlat amb les companyies, han tramitat bons socials en el cas de la llum i ha eliminant serveis extres que no eren necessaris".

El programa ha gestionat 282 talls d'electricitat, aigua i gas

Segons dades facilitades per ABD, s'han gestionat un total de 733 bons socials d'electricitat, 680 canvis de potència contractada d'electricitat i 282 talls de subministrament. "No interpretàvem que aquesta darrera tasca seria la principal, però ens ha ocupat molt més temps del previst. Els propis agents han perseguit els usuaris per recopilar la informació  per tramitar els informes d'exclusió social i evitar els talls".

A banda, els agents també han assessorat les famílies en el bon us del subministrament, han fet una inspecció visual de l'habitatge per a la detecció desperfectes com goteres i han instal·lat de manera gratuïta material de molt baix cost, però amb un impacte rellevant en les factures, com ara dispositius leds.

Un programa pendent de continuïtat

'Energia, la justa' va acabar el passat mes de juliol, però encara hi ha una persona que treballa en l'avaluació del projecte.

Segons explica Miriam Gabriel la sensació és molt bona i hi ha la certesa que l'Ajuntament de Barcelona vol continuar combatent la pobresa energètica, però es desconeix en quin format es durà a terme. Aquesta iniciativa va comptar amb un pressupost de 2,5 milions d'euros i va ser finançada en un 80% pel consistori i en un 20% per ECAS.

"L'impacte en els 100 treballadors contractats ha estat bastant brutal. Tenien una mitjana de més de 3 anys d'atur i la majoria més de 45 anys", diu Gabriel, qui afegeix que els usuaris també estan contents amb el servei que se'ls ha ofert, segons les enquestes que se'ls ha fet.

A principis d'octubre hi haurà una jornada final per entregar un certificat als 100 treballadors i presentar algunes dades d'avaluació del programa.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article