Obertament impulsa un projecte pedagògic per evitar l’estigma de la salut mental a les escoles

La taxa de depressió i ansietat ha augmentat un 70% entre els adolescents els darrers anys


La plataforma Obertament ha impulsat ‘What’s up: com vas de salut mental?’, un pla pedagògic per evitar l’estigma de la salut mental a les escoles. Més de 1.500 adolescents ja han participat del projecte, que s’ha engegat en 24 instituts i en la qual han participat 164 docents. El curs que ve, l’entitat preveu arribar a 3.500 alumnes i a 60 centres d’educació secundària. Tal com argumenten des d’Obertament, la formació és clau perquè “en la població adolescent amb problemes de salut mental l’estigma pot provocar un retard en la petició d’ajuda”.

Els motius pels quals Obertament es va decidir a impulsar el projecte s’expliquen, en part, en xifres. D’entrada, perquè gairebé el 20% de les persones amb trastorn mental enquestades per l’entitat han estat discriminades per part del professorat i un 30% pels seus companys d’estudis. Alhora, el 51,3% decideix ocultar el seu trastorn. Tot i que per part del professorat la xifra disminueix, entre un 5% i un 10% afirmen haver rebut escarni o burles per part de companys o mestres.

A més, des d’Obertament recorden dues xifres que resulten alarmants. Per una banda, la taxa de depressió i ansietat ha augmentat els darrers anys un 70% entre els adolescents. Per altra banda, el suïcidi és la segona causa de mort en els joves d’entre 15 a 29 anys.

Per tot plegat, les nou lliçons pedagògiques que s’imparteixen a l’aula intenten fomentar una opinió més complexa i menys estigmatitzadora dels trastorns mentals. En les unitats didàctiques, s’ajuda a fer entendre els estudiants que usar un determinat vocabulari pot resultar insultant, es reflexiona a l’entorn del trastorn mental o es rep la visita d’una persona amb trastorn mental que explica la seva experiència.

De fet, aquests testimonis serveixen perquè molts alumnes també s’animin a explicar els seus problemes. “M’he quedat impactada del que es comentava entre els alumnes després de la sessió del testimoni”, resumeix una de les mestres d’un dels centres on s’ha impartit el curs, a l’IES Camps Blancs de Sant Boi de Llobregat. Altres professors destaquen el silenci mentre escolten o com es nota que se’ls posa “la pell de gallina”. Això, afirmen molts d’elles, es tradueix en un canvi d’actitud.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article