El Síndic reclama que se simplifiqui la sol·licitud del nou bo social perquè suposa “un retrocés de drets”

L'ens critica que la gestió de l'ajut sigui tan complexa i que no s'assigni automàticament a llars de baix consum

El Síndic reclama que totes les famílies que viuen en habitatges de protecció rebin el bo social, que s'incorpori en l'ajut les famílies monoparentals i que no sigui obligatori que el límit de consum hagi de ser igual per a tots els mesos de l'any. Aquestes són tres de les propostes que reclama el Síndic per millorar el bo social, i que ha traslladat a més de trenta entitats públiques de l'Estat.

De fet, l'ens considera un “retrocés de drets” que la gestió per sol·licitar el bo social sigui tan complexa i que no s'assigni automàticament a les llars de baix consum que no arriben als tres quilowatts. El Síndic recorda que, amb la nova normativa, els consumidors que es troben en situació d'exclusió social tindran un 25% de descompte a la factura si compleixen determinats requisits. Tanmateix, no considera que s'hagi d'obligar a renovar el bo social cada dos anys, el que obliga a fer de nou una sol·licitud.

Així mateix, reclama que cada autonomia “decideixi sense dilació” quin serà l'òrgan designat per a la gestió del bo social i per rebre les llistes de titulars requerits de pagament i trasllat de la informació als serveis socials municipals. A més, a parer del Síndic, el requisit del 50% de pagament de les factures cal aclarir-lo o suprimir-lo, ja que els serveis socials no es guien per un simple import factura, sinó per tota una altra sèrie de variables a l'hora de decidir si atenen una persona vulnerable.

Arran d’aquest requisit, es pot generar “una situació de gran desigualtat”, segons el criteri de les diverses administracions competents en serveis socials per finançar i segons els recursos de què disposen. També alerta que no hi ha prou garanties perquè les administracions que han de gestionar-lo disposin dels recursos suficients per atendre tothom.

Evitar els talls de subministraments

L'ens també recorda que la Llei 24/2015 del Parlament preval sobre el Reial Decret 897/2017 aprovat pel govern espanyol i, per tant, no s'hauria de poder suspendre el subministrament elèctric en situacions de vulnerabilitat. “Quan l’empresa hagi de fer un tall de subministrament, ha de sol·licitar prèviament un informe als serveis socials municipals per determinar si la persona o la unitat familiar es troba en una de les situacions de risc d'exclusió residencial”, aclareixen des de l'ens. També li preocupa al Síndic que es preservi adequadament la confidencialitat de les dades personals, sobretot de les empreses comercialitzadores.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article