Llum verda per construir 225 pisos de lloguer social a les Glòries de Barcelona

Les obres dels quatre edificis d'habitatges començarien a mitjan 2019 i s'haurien de coordinar amb les del túnel viari de Glòries

L'Ajuntament de Barcelona preveu construir un total de 225 pisos de lloguer públic i dret de superfície a l'Illa de les Glòries, l'espai situat entre els carrers de la Gran Via de les Corts Catalanes, Castillejos, plaça de les Glòries i un nou vial que defineix els Encants.

La proposta de disseny urbà i els quatre projectes dels edificis encaixen en el Pla de Millora Urbana (PMU) que ja ha passat un primer tràmit d’aprovació inicial en Comissió de Govern. Segons el consistori, es tracta d’un projecte “modèlic” que ha coordinat les idees de quatre grans equips, un fet que ja el converteix en força singular, i a més a més, “tots quatre projectes introdueixen elements constructius molt avançats en el terreny de l’estalvi energètic i la salut”.

En concret, el PMU ordena un conjunt que configura una illa capaç de donar continuïtat a la trama urbana consolidada, i la proposta manté la qualificació de zona destinada a habitatge públic. El fet que una part dels 225 pisos es destinin a dret de superfície i una altra a lloguer social per a col•lectius vulnerables i a lloguer assequible afavorirà la mixtura d’usuaris en tota l’illa.

Pel que fa a la tipologia d’edifici, es preveu que estigui format per dos volums compactes units per una planta baixa contínua i les tres primeres plantes d'habitatge. Per garantir la continuïtat estètica del conjunt, es treballarà una composició homogènia de les plantes baixes de tot el conjunt i s’utilitzaran elements constructius unitaris de remat dels forjats i de coronament de les cobertes.

Ara, el planejament urbanístic continuarà la tramitació per a la seva aprovació definitiva, i l’Ajuntament treballa amb la previsió de poder iniciar les obres a mitjan 2019, tenint en compte que caldrà coordinar-les amb els treballs que s’estan duent a terme a la plaça de les Glòries per construir el túnel viari.

Un concurs d’idees internacional

Les condicions i les bases d'aquest concurs internacional es van pactar amb les associacions de veïns i de veïnes, en el marc del que preveu el Compromís per Glòries, que totes elles van signar 2007 amb l'Ajuntament de Barcelona, i que continua vigent.

En concret, van concursar en total 95 equips d’arquitectes d’arreu de la Unió Europea. D’aquests se’n van escollir 12 per passar la fase final, però només 11 van presentar la documentació requerida, i per tant, els quatre guanyadors van ser escollits entre 11 finalistes.
Així, doncs, atenent a les reivindicacions veïnals, algunes de les condicions que s’han recollit en el disseny dels edificis, han estat per exemple, respectar les característiques que ja tenen les illes de l'Eixample, atès que aquests pisos es construiran en una illa que configurarà la trama urbana de l'Eixample.

La interacció de les propostes guanyadores

Per evitar la concentració de tota l’obra en un únic estudi d'arquitectura, el concurs ja va preveure que els quatre edificis resultants s'adjudiquessin a quatre propostes guanyadores, que han ara ja dialoguen entre elles.

Aquesta és una altra particularitat d'aquest concurs d'arquitectura llargament reivindicada pel sector: per això no hi va haver un únic guanyador, sinó quatre propostes arquitectòniques, el primer dels quals és també l’autor de la proposta guanyadora de Pla de Millora Urbana (PMU).

Els equips guanyadors del concurs van rebre l’encàrrec de l’Institut Municipal de l’Habitatge i la Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) de redactar els avantprojectes, que ja han finalitzat, i en aquests moments estan treballant en els projectes bàsics i els estudis de seguretat de cadascuna de les quatre propostes arquitectòniques.

 

 

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article