“Ni fred, ni set, ni foscor”: víctimes de la pobresa energètica demanden les subministradores per assetjament

L’Aliança contra la Pobresa Energètica denuncia davant del Síndic de Greuges les “pràctiques intimidatòries” d’algunes companyies

“Ni fred, ni set, ni foscor” criden la trentena de manifestants a les portes de l’oficina de l’empresa subministradora Endesa, a la Gran via de Barcelona. L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha fet avui una altra acció. En aquest cas, per denunciar les pràctiques “assetjadores” de moltes empreses de recobraments i despatxos d’advocats que són subcontractats per les principals companyies subministradores perquè reclamin els deutes de les famílies que no poden fer front al pagament de les factures.

“Són famílies que estan en situació de vulnerabilitat, amb un seguiment per part de serveis socials. Les empreses saben perfectament que estan en aquesta situació tan greu i no té cap sentit que les amenacin. A més, ho fan amb arguments falsos”, ha etzibat Maria Campuzano, portaveu de l’APE, davant les oficines comercials d'Endesa.

A tres quarts de dotze, una trentena d’activistes s’han concentrat a la plaça de la Universitat i d’allà han iniciat una ruta festiva pels carrers del centre de Barcelona que ha passat per dues de les empreses subministradores implicades, Endesa i Gas Natural Fenosa.

“En l’última trucada m’han donat 48 hores per pagar”, diu l’Encarna, una de les afectades de l’APE. L’Encarna ha explicat als mitjans de comunicació i als activistes amuntegats a la vorera estreta del lateral de Gran Via que ha rebut fins a 138 trucades en un espai de temps de tres mesos per part del despatx Medina Cuadros y Asociados. La mateixa portaveu de l'APE ha mostrat, davant dels periodistes, la interminable llista de trucades que ha patit un usuari al seu mòbil.

A aquest assetjament telefònic, cal sumar-li la multitud de cartes que amenacen d’emprendre accions judicials contra les afectades. Aquestes comunicacions solen incloure un llenguatge jurídic “confús i difícil d’entendre” que fan entendre a les famílies que estan demandades, “quan no és veritat”, ha dit Campuzano. “Inclús tenim casos de persones que han rebut la primera pàgina d’una demanda judicial amb noms i cognoms de la persona afectada per encara generar més pressió”, ha afegit.

Usuaris afectats i activistes, davant la seu d'Endesa, a Barcelona | Mar Barberà

Un altre cas que ha explicat Campuzano és el d'alguns afectats que “han rebut una trucada d’un bufet d’advocats que es feia passar pel jutjats i informava que si la família no pagava el deute en 48 hores se li retirarien els comptadors de tots els subministraments i se'ls embargaria el compte”. Noms com Collecta, GSS, Pares-Seixas Abogados, Corporación Legal o Medina Cuadros y Asociados són algunes de les empreses que practiquen, segons ha denunciat l'APE, aquesta via intimidatòria.

A més, Campuzano ha explicat que quan reben les cartes dels afectats les agafen i les entreguen a les empreses submnistradores que, segons ha dit, “sempre es treuen la responsabilitat de sobre”. Aquestes pràctiques intimidatòries generen, lògicament, a moltes famílies una situació d’angoixa i patiment psicològic. “Utilitzen armes inadequades i estan jugant amb la nostra salut”, ha dit amb llàgrimes als ulls la Mari Carmen, una altra de les persones afectades, que ha reconegut que no és que no vulguin pagar sinó que “no poden fer-ho”.

Del victimisme a la reivindicació

Segons dades oficials, a Catalunya s'han evitat més de 40.000 talls d’aigua, llum i gas per impagament, des de l’entrada en vigor de la Llei 24/2015, que protegeix les llars vulnerables i els garanteix els subministraments bàsics. Tanmateix, les companyies subministradores “s’han negat a signar convenis amb les administracions per resoldre la qüestió dels deutes acumulats d’aquelles famílies que no poden pagar i ara es troben amb deutes rere deutes”, assenyala Campuzano. Uns deutes que, segons la portaveu, haurien de ser assumits per les mateixes empreses subministradores amb els beneficis que generen gràcies a la gestió d’aquests serveis.

La bona notícia, segons explica un altre membre de l’APE, “és que ara les persones víctimes d'aquesta situació estan apoderades. Ja no s'ho miren des del victimisme sinó que reivindiquen els seus drets”. L’acció ha acabat a l’oficina del Síndic de Greuges de Catalunya, on algunes de les afectades que formen part de l’APE han pogut presentar les corresponents denúncies.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article