La síndrome postvacacional afecta més a les dones perquè tenen més pressió en el seu entorn social i familiar

Si la dificultat per adaptar-se a la rutina laboral va més enllà de dues setmanes, cal que la persona ho consulti amb els professionals sanitaris

Diversos estudis diuen que la síndrome post vacances afecta al 65% dels treballadors, i és més habitual en les dones perquè pateixen major pressió en el seu entorn familiar i laboral, per la diversitat de funcions que fan un cop es torna a la vida rutinària.

Els símptomes més habituals que es donen en cas de patir la síndrome post vacances són: malestar psicològic (com tristesa, ansietat, estrés), preocupació, inseguretat, por a perdre el control, palpitacions, taquicàrdia, excessiva sudoració, tremolor, molèsties digestives, dolor muscular o mal de cap. Símptomes que cal combatre amb prevenció i que no han de perdurar més enllà de dues setmanes, segons alerten des de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària (AIFiCC).

“Si aquests símptomes s'allarguen, tenim el perill de patir problemes de salut més importants”, destaquen des de l’AIFiCC. I en aquest cas, cal consultar amb els professional de la salut.

De manera que l'estrès i l'ansietat perllongat, a més de produir trastorns mentals, poden desencadenar també una sèrie de trastorns físics, com els trastorns cardiovasculars, digestius o respiratoris, i fins i tot dermatològics (amb aparició de psoriasi, acne o èczema).

De fet, aquests trastorn es veuen a les consultes d’atenció primària i per això, des de l’AIFiCC es demana a les infermeres de primària màxima atenció aquests dies davant consultes que puguin tenir un origen en la síndrome post vacances.

Igualment des de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya és demana especial atenció a les dones, molt més susceptibles a patir la síndrome per la diversitat de funcions que fan un cop es torna a la vida rutinària.

Com prevenir la síndrome post vacances

Bàsicament es tracta de no tornar bruscament la feina, per això s’aconsella tornar uns dies abans de començar a treballar, per adaptar els horaris i reduir el canvi brusc de les vacances a la feina. A més, també es important evitar situacions d’estrès com els embussos a ciutat en hores puntes, per tant, sortim més d’hora de casa.

“Cal fer coses que ens vinguin de gust durant el temps lliure fora de l’horari laboral, de fet això cal fer-ho tot l’any, no només en començar a treballar”, diuen els professionals d'infermeria. Igualment,  els especialistes recomanen que siguem positius i intentem tornar amb les piles carregades pot afavorir el desenvolupament de l'activitat laboral i és que, si l'individu no es troba saturat, és capaç de resoldre qüestions amb més eficàcia.

Finalment, els experts recomanen que cal fer pauses de descans, breus, durant l’horari laboral perquè descansar una petita estona cada cert temps facilita l’adaptació del cos, a més de la ment, a la tasca que ens ocupa.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article