La UNESCO sosté que l'escola catalana “es pot beneficiar d'introduir” a les aules debats polítics

La subdirectora general d'Educació de l'organisme defensa que els docents no han de tenir por de tractar temes polèmics a classe

La subdirectora general d'Educació de la UNESCO, Stefania Giannini, ha defensat que els docents, i la societat en general, no han de tenir por de tractar temes polèmics a les aules. “Catalunya, com qualsevol altre país, es pot beneficiar d'introduir aquests debats al sistema escolar”, ha afirmat quan se li ha preguntat pel fet que professors catalans hagin reconegut que en l'últim any han evitat tractar qüestions relacionades amb el context polític.

Giannini, que ha presentat a Barcelona l'informe de la UNESCO ‘Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible’, subratlla que un dels principals objectius per construir una societat sostenible és aconseguir que els infants siguin “capaços de trobar el seu propi punt de vista sobre temes que afrontaran al llarg de la vida” i desenvolupin un “esperit crític”.

Giannini assenyala que es tracta de fomentar que es parla a l'escola sobre “valors universals, com la dignitat humana, el respecte i la tolerància”. En aquest sentit, apunta que això “va més enllà” dels debats “locals, nacionals o regionals” que afecten Catalunya o altres països. Segons ella, no hi ha cap “conflicte” entre la “dimensió” del debat dels governs i la política i la discussió sobre “valors i drets fonamentals” que tots els infants han de poder “compartir”.

De fet, la subdirectora general d'Educació de la UNESCO defensa que s'ha de fomentar el “pensament crític” a les aules i evitar que les nenes i els nens visquin en una bombolla aïllada dels problemes que els envolten o que veuen a les notícies.

“En uns temps convulsos, en què ens enfrontem a grans reptes, com les migracions, el canvi climàtic o els populismes, necessitem disseminar una cultura del respecte i la tolerància i l'educació és la principal eina que tenim”, ha subratllat.

En aquest sentit, és una “responsabilitat molt important” per a la UNESCO “intentar preparar els professors per aconseguir-ho i que els nostres alumnes siguin conscients del que els envolta, també fora de l'escola”.

Giannini ha assenyalat que es necessiten noves eines, sobretot per transformar en coneixement la gran quantitat d'informació a què infants i adults tenen accés actualment. “Això és el que ha d'aconseguir l'educació. Els ordinadors seran més intel·ligents que nosaltres, però es tracta de ser conscients de la importància de respectar els altres, les llengües i les cultures diferents”, ha afirmat

La responsable de la UNESCO ha insistit que “l'educació és la principal infraestructura per desenvolupar la cultura del respecte i del valor universal de formar part de la humanitat” i el “camí més efectiu” davant el gran repte de les migracions, que afecten tots els continents, no només Europa, ha puntualitzat.

Per a aquesta experta en educació, les societats han d'aconseguir que els infants “s'asseguin a la classe exactament igual” que nenes i nens que han hagut de fugir dels seus països a causa d'un conflicte, el canvi climàtic o altres circumstàncies molt dures: “L'educació és un dret universal, que no ha de tenir límits”.

Giannini, que va ser ministra d'educació a Itàlia del 2014 al 2016, subratlla que “hi ha països que ja han inclòs els refugiats en el sistema educatiu i d'una manera concreta s'ha vist que ha ajudat les seves societats a ser millors, més inclusives i amb menys tensions socials”. “Com més vulnerables i fràgils són les persones, més important és reafirmar el dret a l'educació”, ha conclòs.

El document de la UNESCO ‘Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible’, presentat aquest dimecres a la tarda en un acte organitzat per UNESCOCat, demana promoure societats pacífiques i inclusives per al desenvolupament sostenible, garantir l'accés a la justícia per a tothom i construir institucions eficaces. A part dels objectius d'aprenentatge cognitiu, el document també en fixa de socioemocionals, com que els estudiants siguin capaços de debatre qüestions d'abast local i mundial relatives a la pau, la justícia i la inclusió; de mostrar empatia i solidaritat i de reflexionar sobre la pertinença a diferents grups i el sentiment compartit amb la humanitat.

En l'àmbit conductual, la UNESCO proposa que els estudiants siguin capaços de valorar de manera crítica temes relacionats amb la justícia, la pau, la inclusió i les institucions “a la seva regió, a escala nacional i arreu del món”; de reclamar públicament polítiques que fomentin aquests valors i “col·laborar activament” amb grups que són víctimes d'injustícies. Giannini participarà aquest dijous a Barcelona en una jornada sobre el dret dels refugiats a l'educació organitzada per UNESCOCat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article