Barcelona Activa elabora un decàleg amb recursos per trobar feina o emprendre el 2019

Experts en ocupació i emprenedoria de l’entitat municipal de l’ajuntament transmeten idees clau per inserir-se en el mercat de treball


A les portes del nou any 2019, Barcelona Activa ha construït un decàleg amb aspectes a tenir en compte per trobar noves sortides professionals després de fer un anàlisi del mercat de treball de les primeres dues dècades del mil·leni. Només en els darrers cinc anys, l’atur a la ciutat s’ha reduït en 40.499 persones, i aquesta xifra ha disminuït en un 6,5% any rere any. 

Barcelona Activa aquest any ha llançat El Llibre Blanc del Futur del(s) Treball(s), un compendi de 28 veus que expliquen com seran les feines i quins seran els sectors estratègics en un horitzó de 15 anys. Es tracta d’un estudi que inclou unes pautes perquè la feina sigui de qualitat i les persones puguin preparar-se millor per al món de demà.

Paral·lelament, persones expertes com el director executiu d’Emprenedoria, Empresa i Innovació, Lorenzo Di Pietro, el director Executiu d’estratègies de Foment de l’Ocupació, Paco Ramos, la directora Executiva de Desenvolupament Socioeconòmic de Proximitat, Emilia Pallàs Zenke, i la directora general, Sara Berbel, llancen una sèrie de recomanacions en forma de decàleg per incentivar la recerca o impulsar la creació de nous negocis a la capital catalana.

1. Les xarxes socials com a aliades

Siguem més o menys actius a les xarxes socials, no hem d’oblidar que són un lloc virtual que ens pot portar a assabentar-nos d’una oferta de feina. Linkedin, Twitter i fins i tot Facebook publiquen les seves vacants, amb hashtags que defineixen a qui va dirigida cada oferta. Un innovador portal és Hashtagify, que ajuda a maximitzar cerques i conèixer les paraules clau més influents, també per saber les ofertes de feina més actuals. En aquesta línia, serà més fàcil seguir els referents del nostre àmbit professional a través de les xarxes, empreses, professionals, que marquen tendències, així com col·legis professionals, gremis, entre d’altres. D’una altra banda, hem de fer un ús curós de la nostra marca personal. Idealment hem de pensar en compartir allò que té relació amb la feina que volem tenir, com articles de diari o pàgines interessants del nostre sector. La marca personal també és un indicador de reputació empresarial.

2. Portals tradicionals i canals de feina

Treballar molt activament la part digital no ha de significar relegar els canals més clàssics o tradicionals. També les hem de tenir molt presents. Així, continuem trobant ofertes a borses de treball d’universitats o centres de formació, als serveis públics d’ocupació, a empreses de treball temporal i consultories. L’apartat web de les empreses ‘Treballa amb nosaltres’ també és un bon aparador per fer arribar els currículums. És fonamental buscar informació de la companyia abans, i poder dirigir-nos-hi d’una manera molt més personalitzada. ‘Feina Activa’ del Servei d’Ocupació de Catalunya, i la plataforma Empresa-Ocupació de Barcelona Activa també són un bon exemple. El portal Eures és un facilitador de feina al mercat europeu, i Portalparados.es ens porta les notícies i oportunitats per a persones en situació d’atur. No oblidem d’unes altres força conegudes com Infojobs o Jobandtalent, i fins i tot Google, que ha entrat en el mercat de treball amb ‘Google for Jobs’, una novetat d’aquest any que vol revolucionar la cerca de feina. A més a més, el mòbil pot ser un gran aliat, on rebre alertes i subscripcions, i tenir a la mà i en temps real les ofertes que més s’adeqüin al que estem buscant.

3. Parla anglès i pensa internacionalment!

L’anglès és l’idioma dels negocis i és el més demandat per les empreses. Hem de tenir en compte quins clients té l’empresa on ens volem incorporar, quina llengua o llengües vehiculars utilitza i valora les possibilitats d’internacionalització. Gràcies a Internet hi ha mil maneres de mantenir el nivell: Vídeos TED, Netflix, versió dual de pel·lícules, i articles de revistes oberts i gratuïts que es troben a la xarxa, tant de com trobar feina o de les temàtiques que més ens puguin motivar. Si podem fer un vídeo-curriculum i afegir algunes frases en un altre idioma, serà una mostra que ens diferenciarà i ens portarà cap al èxit! I si ens endinsem en el món de l’emprenedoria, les startups són empreses globals i es requereix tant el coneixement de la llengua anglesa com pensar internacionalment.

4. Les autocandidatures

Tenir iniciativa continua sent una de les aptituds més valorades en el món dels recursos humans. No és el mateix lliurar un currículum i prou, que la proactivitat i el compromís per fer que les coses passin. No podem triar “Estar en el moment adequat en el lloc adequat”, però sí mostrar interès, il·lusió i ganes. L’objectiu és arribar a les persones que volem, i mostrar la nostra motivació i les competències que tenim. Una manera de fer-ho, per exemple, pot ser la següent: Fer un recull de fires i congressos que tindran lloc a Barcelona l’any 2019 (n’hi ha més de 100), fer una selecció de les que més ens agraden, intentar poder apropar-nos-hi i fer una proposta per treballar en els sectors que més ens interessin. Barcelona Activa organitza trobades amb empreses de la ciutat que tenen necessitats de cobrir vacants i publiquen esdeveniments de reclutament al seu web. Cal recordar, també, que les empreses internacionals contracten a les persones capaces de transmetre passió per l’activitat que han de desenvolupar i per conèixer la cultura de la seva empresa.

5. El nou networking

Sigui en els esdeveniments de fires i congressos, o en altres actes que hi hagi a Barcelona (cada dia hi ha un mínim de 10 esdeveniments entre presentacions, celebracions a llocs de coworking, moltes organitzades per l’ecosistema emprenedora a la ciutat, i jornades que sovint se celebren en diferents ciutats del món), podem esbrinar quins llocs són oberts al públic i tenir preparades les nostres targetes de visita. Conèixer líders o responsables d’empreses en persona pot ser un bon recurs per oferir la nsotra candidatura o conèixer si hi ha vacants disponibles. No cal destinar totes les hores al networking ni conèixer tothom, però sí dedicar una part del nostre temps i arribar directament a persones que poden ser clau. Encara és més profitós si tenim preparat un bon ‘elevator pitch’ assajat que expliqui qui som, què sabem fer i perquè som bons en la nostra feina.
Tenir en compte també que el nostre entorn més proper, tant familiar com amistats, també poden ser un altaveu per donar-nos a conèixer vacants a empreses o recomanar-nos.

6. Cultivar els moments ‘eureka’

Mentre estem buscant feina o a punt de crear el nostre propi negoci, és recomanable mantenir-nos actius i actualitzar els nostres coneixements constantment. Una possibilitat és fer una formació que fins ara no havíem pogut fer, o assistir a alguna ‘masterclass’ que ens permeti treballar la nostra creativitat. Les activitats d’oci també ens poden portar a moments ‘eureka’ i també ens les hem de permetre. Si som observadors veurem sempre les oportunitats que ens envolten. Qualsevol moment pot esdevenir decisiu i canviar el nostre futur. 

7. Emprendre i vendre 2.0

Els sectors que més han crescut en els darrers anys són les TIC, els creatius, els de la salut i els associats a la indústria 4.0. En aquest sentit, veiem que les empreses avancen cap a models tecnològics i globals, i serà estratègic pensar la part digital del nostre negoci. Els productes de consum ecològic i local, la mobilitat urbana, i les opcions que s’obriran amb les noves tecnologies, com el blockchain, també seran punteres durant aquest any. A més a més, els nous models de negoci traspassen també les fronteres en la venda dels seus projectes i serveis. Ja no cal pensar una e-commerce, sinó que xarxes com ara Instagram ja permeten fer una compra en clicar una imatge de forma directa. Una revolució del mercat com mai l’havíem vist.

8. Visió amb retorn social

Cada vegada més, molts projectes s’orienten no només a obtenir beneficis econòmics sinó en potenciar el retorn social. A Barcelona més de 4.500 iniciatives socioeconòmiques, que representen el 8% de l’ocupació barcelonina i el 7% del PIB, aposten per tenir un impacte social i en posar les persones en el centre, amb organitzacions internes més horitzontals i democràtiques. Si algun cop heu somiat en muntar una iniciativa econòmica que doni resposta a necessitats socials, o heu ajudat entitats amb objectius similars, us encoratgem a repensar el vostre projecte. Són les idees transformadores, responsables amb la societat i el medi ambient, que ens fan viure en un món millor.

9. Oblidar-se de l’edat com a factor condicionant

No som al Japó, on es venera la vellesa, ni a Silicon Valley, on hi ha una forta atracció de talent jove i emprenedor. A Barcelona cada vegada treballem per un model més inclusiu, i amb programes per a menors de 30 anys o majors de 40, que són les persones que per poca experiència o per tenir una edat més avançada, poden tenir més dificultats a l’hora de buscar feina. La nostra experiència ens diu que l’edat no ha de ser un obstacle i volem compartir que tenim molts exemples d’èxit que aconsegueixen un nou lloc de treball. Molt sovint, també, mitjançant projectes d’emprenedoria. Per exemple, al programa ‘Idees Madures’ de Barcelona Activa, més de 700 persones d’una mitjana d’edat de 49 anys han encetat nous negocis a la ciutat en la darrera dècada. A més a més, les dones de qualsevol edat que vulguin compartir una idea de negoci o laboral, o vulguin millorar professional, ara tenen Lidera, un nou entorn de creixement i networking.

10. Alexa, Siri i Cortana

La revolució tecnològica és molt present a la societat. Sigui quin sigui el punt de sortida, caldrà fer una constant actualització i coneixement de tecnologia. Les noves tecnologies, que ja no són tan noves, són necessàries en un 90% de les feines a les que podem aplicar. Ens hem de plantejar quines tasques de la nostra feina poden ser automatitzades i focalitzar-nos en les que no, perquè seran les que en el futur més haurem de desenvolupar. No queda tant, tampoc, perquè als assistents de veu els hi puguem encomanar aquesta tasca: “Alexa (o Siri) (o Cortana), ajuda’m a trobar ofertes de feina de dissenyador gràfic de videojocs a Barcelona”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article