Un estudi de la Fundació Bofill demostra que el model d'inspecció pot incidir en els resultats educatius

Segons el treball, les inspeccions més properes i més orientatives ajuden a millorar el rendiment acadèmic dels alumnes

Un estudi de la Fundació Jaume Bofill i l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) ha analitzat el resultat de 27 treballs al voltant del paper de la inspecció educativa i ha conclòs que hi ha evidència que el model d'inspecció està relacionat amb el rendiment dels aprenentatges dels alumnes, de manera indirecta.

Tenint en compte el moment educatiu actual a Catalunya, on l'autonomia de centres va guanyant terreny, els experts consideren que és una bona oportunitat per repensar el model vigent i dotar-lo d'elements que puguin contribuir a la millora educativa, com per exemple, que siguin inspeccions més pròximes, amb més visites i amb més intercanvi d'informació. Així, per exemple, la revisió que han fet les dues entitats conclou que les inspeccions són més efectives si es construeix una relació de confiança i una acceptació d'autoritat mútua entre l'inspector i l'equip directiu .

També guanyen efectivitat si es fa un retorn d'informació de la inspecció als centres amb orientacions detallades i propostes realitzables a curt i mitjà termini, un “feedback” que també genera efectes positius si es contrasta amb els equips directius i fins i tot amb les famílies. Les inspeccions amb més visites i més freqüents també tenen millors resultats, sobretot en els centres més desfavorits acadèmicament parlant.

Amb aquestes conclusions, la Fundació Bofill considera que el model de la inspecció a Catalunya no és homogeni i que, tenint en compte el canvi de model pedagògic, amb una major autonomia de centre i diversitat de projectes educatius, és un bon moment per repensar-lo per posar en marxa mesures que permetin una major incidència d'aquesta inspecció en la qualitat de l'aprenentatge.

En la mateixa línia es posiciona l'inspector en cap de Barcelona Xavier Chavarría que defensa que, al contrari del que es podria pensar, amb més autonomia cal més inspecció ,precisament per comprovar si els processos diversos obtenen “els resultats que els pertocaria”. Per això, Chavarría considera que si, que l'actual és un bon moment per repensar aquest sistema d'inspecció i afegir “el màxim de valor als centres”.

Chavarría reconeix que en la mesura que hi ha models diferenciats cal un sistema “extern” per comprovar que els resultats siguin “homologables”.

Per Chavarría, la inspecció educativa no ha estat prioritària a l'agenda del Departament, ja que la seva regulació data de l'any 2000 i per tant, és anterior a la LEC. Per això creu que si hi ha informació científica sobre aquesta relació entre la inspecció i els resultats, val la pena posar-la a l'abast dels diferents agents per començar a debatre quin model li cal a l'educació a Catalunya. La Fundació Bofill ha organitzat precisament aquest dimarts un debat al voltant d'aquesta qüestió, com a punt de partida.

Chavarria creu que tot el coneixement s'ha de començar a organitzar per saber com es pot utilitzar. Recorda que està demostrat que funciona més una inspecció amb més visita, menys burocràtica i més pedagògica i que són idees a partir de les quals s'ha de buscar el consens polític per modificar les pràctiques actuals.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article