Els contes vers la creativitat i les emocions


Els contes han estat sempre una eina lúdica i reflexiva, de gran valor, que a poc a poc han anat ocupant el camp pedagògic per afavorir actituds i hàbits positius, potenciar la creativitat i la reflexió, sense deixar-se la funció de divertir.

Els contes són eines màgiques que generen emocions, desperten la imaginació i la creativitat, transmeten valors, mostren les maneres diferents de viure i veure el món, permetent que l'infant es pugui reconèixer i situar-se en el seu propi procés de socialització.

Els contes poden ajudar a resoldre conflictes, crear hàbits i assumir responsabilitats per aportar quelcom al desenvolupament de la persona. Com diu Bettlheim des de la psicoanàlisi (1999) “El conte recupera i perllonga la iniciació a nivell de l'imaginari. Constitueix una diversió i una evasió per a la consciència superficial. (...) Sense adornar-se'n l'home de les societats modernes es beneficia d'aquesta iniciació aportada pels contes”. I, com diu Gianini Rodari (1976) “el conte permet que l'infant pugui veure les coses amb els ulls dels altres, afavorint l'empatia”.

Els contes es poden classificar segons l'argument (fantasia, realisme...); el fons temàtic o ideològic (aventures, mitològics...); les relacions entre els personatges (animals, auxiliadors, de bromes i anècdotes...); i segons la procedència (tradició nòrdica, anglosaxona, mediterrània, oriental...). Segons l'objectiu educatiu que es persegueixi triarem un tipus o altra, cosa que ens facilitarà l'escenificació i la participació en el cas del conta contes.

Segons Sara C. Bryant (2003), cal tenir en compte que un conte és una obra d'art, i la seva missió principal està en el pla de les coses de l'art "(...) Un conte bonic està destinat a encisar, tant com una estàtua bonica o un quadre bell. La seva funció (...) consisteix a produir joia. I la joia fa que es desperti una resposta en l'home a tota percepció de la veritable bellesa".

Hi ha contes concrets i específics per treballar valors, per treballar hàbits i actituds, per abordar les emocions... Contes que critiquen els contra-valors que la nostra societat ha anat creant. Però quan parlem del valor del conte, s'ha d'anar més enllà i no oblidar que l'objectiu és el de gaudir i imaginar tot allò que s'expressa a través de la narració.

De cada conte en podem fer una anàlisi dels valors i actituds dels personatges i analitzar com es resolen els conflictes que van apareixent en tota la trama narrativa i, a través de la resolució d'aquests conflictes, promoure conductes positives.

El conte és un element que l'infant té per trobar-se a si mateix i descobrir-se. Per a fer-ho ha de ser capaç de traspassar els límits de l'existència centrada en ell mateix veient altres realitats i això es pot fer a través de la imaginació.

Totes aquestes aportacions que poden fer els contes, ens poden ajudar a afrontar situacions complexes en les quals ens trobem durant la nostra vida, i serveix per a petits i grans. Per exemple ens pot ajudar a gestionar la pèrdua d'una persona estimada, a saber com afrontar la diferència d'un mateix davant els altres, a acceptar la diversitat dels altres amb relació al grup, etc.

El conte esdevé un gran recurs educatiu per als professionals de l'àmbit social i educatiu, en l'abordatge de les emocions i actituds, motivació i empoderament, valors i diversitat.

Alguns contes ja es creen per treballar les emocions, d'altres potser des de la seva creació no té directament aquesta funció, però el/la bon professional, sabrà veure la potencialitat de cada conte.

Als éssers humans ens agraden les històries, i és per això que ens agraden els contes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article