Els reptes del 2022 en clau d’empoderament i ocupació

Si bé les dades de l'atur del tercer trimestre de 2021 han sofert una millora considerable (-26,9%) amb un atur a l'inici de l'any del 10,16%, seguim veient que la desocupació té mirada de dona, jovent, persones majors de 45 anys i persones que porten més d'un any en recerca de feina. Segons l'Observatori del mercat de treball, les ocupacions més demandades per a les persones que recerquen feina són aquelles vinculades a les ocupacions elementals: la restauració, personals i venedors, administració i comptabilitat. 

Tot i que sembla que el 2022 deixa clarament enrere la crisi de la pandèmia i que entrem en una situació de recuperació, cal avançar per a la consolidació d'aquesta recuperació. D'entrada, sembla que la Reforma Laboral que entrarà en vigor a partir del 30 de març ha d'ajudar-hi promovent una ocupació més estable.

Però, quins reptes haurem d'afrontar aquest 2022 les entitats que, com Intermedia, vetllem pel compromís amb l'ocupació de les persones? En primer lloc, desenvolupar una estratègia d'ocupació específica per als i les joves, les dones, i els aturats i aturades de llarga durada, orientant la intervenció en itineraris i projectes vitals a mig i a llarg termini.

En segon lloc, aixecar la mirada a les ocupacions emergents que des dels fons de recuperació se'ns està marcant: les economies verda, de les cures, tecnològica i blava. Cal acompanyar a les persones en itineraris formatius que les permetin avançar cap a aquestes ocupacions i identificar aquelles que puguin ocupar les persones amb nivells competencials més baixos.

En aquest sentit, serà important la promoció d'accions de sensibilització a l'empresa per identificar aquells perfils competencials que no requereixen de titulacions de grau o universitàries, llocs de feina que poden ocupar persones amb una formació específica i a mida de l'empresa. Per exemple, cal una persona amb titulació universitària per gestionar una incidència informàtica bàsica? O és suficient amb una persona que tingui un coneixement mínim d'informàtica, bones competències digitals i bones competències d'atenció al client?

En tercer lloc, caldrà seguir treballant per combatre la bretxa digital i apostar per la implantació d'accions per a la millora de les persones en l'accés i l´ús digital, generant un pla formatiu vinculat a l'alfabetització digital.

En quart lloc, innovar en les nostres metodologies d'intervenció amb les persones, posant la mirada en la transformació digital i la creació d'eines que permetin l'acompanyament a les persones i l'empresa de manera on line: IntermediaJOB i la plataforma Henko en són un exemple.

En cinquè lloc, avançar en aliances estratègiques en el món local que permetin incorporar la mirada comunitària i potenciar el treball en xarxa amb tots els agents de la comunitat, tant a nivell públic com privat, i que impulsin l'activitat econòmica i la creació de riquesa al territori.

Però, per avançar amb tots aquests reptes, necessitem que les administracions posin les persones al centre. Que siguin àgils, properes i flexibles. Que deixin de banda els corsers administratius i sàpiguen deconstruir per construir de nou, amb una lògica d'aliances estratègiques des de la col·laboració público-social. El programa Làbora n'és un bon exemple.

A més, també necessitem empreses que vulguin avançar amb models de responsabilitat social corporativa, que posin al centre les persones i les seves competències. Que obrin la mirada cap a les noves ocupacions i els processos de renovació empresarial.

Alhora, és clau comptar amb persones empoderades que identifiquin el seu capital competencial, que el recuperin, el posin en valor i el transfereixin a aquestes noves ocupacions del futur.

A Intermedia portem deu anys acompanyant les persones pel seu empoderament personal, vital i professional, i estem preparades per encarar els nous reptes d'aquest 2022 i del futur més immediat. Administracions i empreses: ens hi acompanyeu?

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article