Sentir un crit o escoltar una veu


Què us ve al cap quan llegiu la paraula conflicte? De primeres pot fer una mica de respecte, sembla la causa de problemes, d'alguna cosa amb connotació negativa, que necessita o requereix una solució. De fet, quan busquem sinònims per internet, ens apareixen paraules com altercat, baralla o lluita (Softcatalà, 2022). La nostra idea d'avui, però, és enfocar-lo des d'un vessant diferent, entenent el conflicte com un esdeveniment social i, per tant, com una producció cultural que depèn de la situació i el context (Roman i Zajer, 2010).

El conflicte defineix una part d'una situació amb unes característiques en concret que, s'expressin o no de forma evident, quan s'analitza posa en evidència situacions socials amb múltiples factors que hi intervenen. Per una banda, un conflicte pot manifestar-se de forma oberta i visible a través d'expressions que el facin explícit, però, per una altra banda, això no significa que deixin de produir-se altres conflictes que esdevenen latents o més encoberts. A manera d'exemple, ens podem imaginar que, malgrat que tinguem un conflicte amb el veïnat, no serà necessari discutir-se davant de tot l'edifici per a demostrar la seva existència.

Precisament per les múltiples expressions que pot oferir el conflicte és important parlar de l'anàlisi, que serà el que ens oferirà les dades per a avaluar detalladament on conèixer el que està transmetent i les dimensions que ocupa. Partim de la base que es desenvolupa en un context (històric, econòmic, geogràfic, polític, social, cultural...) que engloba un escenari en concret (veïnal, urbà, familiar, virtual...) i on, a més a més, es troben implicats dos o més protagonistes. Aquests aspectes ja ofereixen una quantitat de variables molt elevada, a les quals cal afegir encara una sèrie de factors personals o socials de cadascun dels protagonistes, com podrien ser l'edat, el gènere, la raça, la classe social, etc.

Aquesta anàlisi, a la vegada, serà el que ens permetrà guiar la nostra intervenció dins del conflicte i escollir la tècnica de gestió o resolució més adient en cada cas. Entenent el conflicte com aquesta situació determinada és possible canviar la percepció de centre problemàtic per a intervenir en una situació global i complexa en la qual s'engloben múltiples factors. Apropant-nos a aquesta visió, el conflicte es pot convertir en una font d'aprenentatge que també esdevingui un motor de canvi i de transformació social.

En conclusió, si només tenim en compte la punta de l'iceberg, estarem: centrant l'atenció en la part més visible (normalment desagradable), només tindrem en compte els efectes que el provoquen (deixant de banda les causes i els factors que el generen), i treballarem de forma incompleta (augmentant la possibilitat de reaparició o de no solució del conflicte). No obstant això, podem valorar en profunditat l'estructura sobre la qual se sustenta l'iceberg i plantejar-nos un treball global i sistemàtic que renovi la situació, incrementant les probabilitats d'èxit i de l'aparició de nous escenaris i aprenentatges.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article