Què us ve al cap quan llegiu la paraula conflicte? De primeres pot fer una mica de respecte, sembla la causa de problemes, d'alguna cosa amb connotació negativa, que necessita o requereix una solució. De fet, quan busquem sinònims per internet, ens apareixen paraules com altercat, baralla o lluita (Softcatalà, 2022). La nostra idea d'avui, però, és enfocar-lo des d'un vessant diferent, entenent el conflicte com un esdeveniment social i, per tant, com una producció cultural que depèn de la situació i el context (Roman i Zajer, 2010).
El conflicte defineix una part d'una situació amb unes característiques en concret que, s'expressin o no de forma evident, quan s'analitza posa en evidència situacions socials amb múltiples factors que hi intervenen. Per una banda, un conflicte pot manifestar-se de forma oberta i visible a través d'expressions que el facin explícit, però, per una altra banda, això no significa que deixin de produir-se altres conflictes que esdevenen latents o més encoberts. A manera d'exemple, ens podem imaginar que, malgrat que tinguem un conflicte amb el veïnat, no serà necessari discutir-se davant de tot l'edifici per a demostrar la seva existència.
Precisament per les múltiples expressions que pot oferir el conflicte és important parlar de l'anàlisi, que serà el que ens oferirà les dades per a avaluar detalladament on conèixer el que està transmetent i les dimensions que ocupa. Partim de la base que es desenvolupa en un context (històric, econòmic, geogràfic, polític, social, cultural...) que engloba un escenari en concret (veïnal, urbà, familiar, virtual...) i on, a més a més, es troben implicats dos o més protagonistes. Aquests aspectes ja ofereixen una quantitat de variables molt elevada, a les quals cal afegir encara una sèrie de factors personals o socials de cadascun dels protagonistes, com podrien ser l'edat, el gènere, la raça, la classe social, etc.
Aquesta anàlisi, a la vegada, serà el que ens permetrà guiar la nostra intervenció dins del conflicte i escollir la tècnica de gestió o resolució més adient en cada cas. Entenent el conflicte com aquesta situació determinada és possible canviar la percepció de centre problemàtic per a intervenir en una situació global i complexa en la qual s'engloben múltiples factors. Apropant-nos a aquesta visió, el conflicte es pot convertir en una font d'aprenentatge que també esdevingui un motor de canvi i de transformació social.
En conclusió, si només tenim en compte la punta de l'iceberg, estarem: centrant l'atenció en la part més visible (normalment desagradable), només tindrem en compte els efectes que el provoquen (deixant de banda les causes i els factors que el generen), i treballarem de forma incompleta (augmentant la possibilitat de reaparició o de no solució del conflicte). No obstant això, podem valorar en profunditat l'estructura sobre la qual se sustenta l'iceberg i plantejar-nos un treball global i sistemàtic que renovi la situació, incrementant les probabilitats d'èxit i de l'aparició de nous escenaris i aprenentatges.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari